fredag 7 maj 2010

pelargoner i mitt fönster

Ingela som är pelargonentusiast, se www.gardenofingela.blogspot.com, odlare och kunnig tycker jag har häftiga pelargoner !!!???
Ha´ ja´ de´? Måste tänka till... ja, kanske det. Säger hon det så.....
-
Här är Jämtlandspelargonen iaf och den kommer från hennes "uppfödning" och hon fann den på en gård i Lit. Ingen kännde igen den av de experter hon frågade så den fick därmed sitt namn Jämtlandspelargon. Häftigt va?
Blommorna är helt vita och som du ser har den en sky av blommor som sitter på långa stjälkar.
Fantastisk vacker i mina ögon.
I västra köksfönstret har jag två små pellor som enligt säljaren ska blomma med blå blommor.
Den sades vara unik!?
Ja jag vet inte vad jag ska tro... lurad? eller gör växten som den vill?
Naturens under?
Ganska fin ändå och lyser upp vid köksbänken.
Namnet minns jag inte.

Köpte den här boken på Trädgårdsmässan i Älvsjö, Stockholm.
En jättefin och läsvärd bok om trädgård och friskvård.
Annika Christensen med bloggen http://www.naturligating.blogspot.com/
är fotografen.
Boken har gett mej flera Aha-upplevelser och bekräftat det jag redan förstått.
Köp den och njut!


Min svärmors pelargon, som jag fått att leva i 20 år, håller på att veckla ut sina första småblommor. Jag kallar den Farmor Ada´s.
Det är en kraftig och stor sort. Den blommar med ganska få blommor inomhus men med
ca 15-18cm stora klotrunda blommor. Står sig länge. Utomhus blir det massor med blommor men alla knoppar i blombollen orkar inte/hinner inte slå ut. Jag är rädd om den men jag delar den varje år och tar förstås skott.

Citerar en strof ur boken "En lisa för själen":

"Många gånger rymmer små ting stora upplevelser. För att beröra våra sinnen krävs inte mer än en surrande humla, ett stilla vattenporl, en mogen persika eller en nyutslagen pelargon."
text Eva Robild


Carpe diem

2 kommentarer:

Gudrun sa...

Ååhh! va fina! Mina pellisar har inte börjat blomma än. Inte ens en liten knopp ser jag. Måste prata med dom lite mera, hihi!
Kramis/lillsöster

Annika Christensen sa...

Vad kul att jag hittade hit!
Kul om du gillade boken.
För mig betyder den jätte mycket.
Har verkligen lagt ner tid på tankar och bilder.
Ha det gott och lycka till med pellisarna