söndag 23 maj 2010

Jamtli - alltid lika intressant och kul

Vårmarknad på Jamtli med massor av utställare och besökare.
På Stortorget var det liv och rörelse och Rösträttsdemonstration ! Fanorna vajade för Kommunal som firar sina 100 år.
Det agiterades och spekulerades,
men jag satt på fiket och tittade på alltihopa genom fönstret.

Pelargonerna drogs jag till förstås.
Ingela med bloggen www.gardenofingela.blogspot.com var där, visade och sålde gamla sorter.
Jag fick med mej en som heter Signe, den är vit och enkel.
Det börjar bli fullt i mina fönster....

En tavla av en tjej (som du kan se på http://www.afiori.com/) blev min.
Hon visade konstfoton, collage och anteckningsböcker som jag blev så glad av.
---
En timmes föreläsning av Jögge Sundqvist/surolle, slöjdare, upplevde jag också.
Han var otroligt upplyftande att lyssna på,
naturligtvis med ett ämne som jag älskar.

Hårdslöjdare med ett ben i folkkonsten och ett nu.

Citat ur surolles bok:

"Det är tvunget att slöjda.
När allt ska se enkelt och billigt ut - till vilket pris som helst -
så måste det svänga i verkstan
av arbete, sång och rock´n roll."
-
se mera på www.surolle.se

Vilken härlig dag, Pingstaftonen 2010.
-
Min syster och jag, vi kan vi.
Köpa blommor och mat,
äta och surra med folk,
skratta och beundra handens verk.

( håller du med kära syster? för nu har jag pratat för dej å.)

Inga kommentarer: