måndag 22 december 2008

lucka 22

Tomten har det han gör så här i sista skälvande dagarna före
den stora dopparedagen, liksom jag!

Men han har ordning på anletsdragen, det har inte jag!
Jag är riktigt inpyrd av skinkkok, revbensspjällsstekos, sötostånga och laxdimma.
Håret hänger i fuktiga stripor och kläderna är befläckade med ömse godsaker.
Ska hoppa in i duschen och skura den först och mej själv sen, när jag är klar med köksbestyren.



Den här lilla godingen han stirrar längtansfullt efter solen, liksom jag.
Jag tog vovven och sparken med mej på jakt efter sol när klockan var 12.30 idag.
För på våran gård skiner inte den förrän första dagarna i februari! Vi bor "baka berga" och därmed på skuggsidan så här års.

Högt upp lyser den fint men inte på mej.
Himlen lyser blå iallafall och solen finns ju kvar där bakom.


Det här är vyer från byn som ligger 3 km från vårt torp.
Jag och vovven fick ta oss hem i motvind, från nordväst och den var kall den.
Skönt att komma in i stugvärmen efter den ansträngningen.
---
Nu ska jag bjuda SÅ på glögg. Vi behöver rast.

1 kommentar:

Anonym sa...

Översta bilden, är det SÅ? väldigt likt i alla fall.

Känner igen mig i att vara inkok, duchar oftast var eller varannan deg, i morgon kanske ett måste.

Hur påverkar det att bo på andra sidan, solen som inte visar sig på dagarna?

Helt säker på att ni får en trevlig jul, hälsa så gott från mig till dom det berör!

Många kramar!
Ingela