måndag 29 december 2008

jag älskar vintern

Kolla sparkföret!
Jag tar mej en sparktur var dag och nu har det varit spännande, utför backarna, när det är isgata och ogrusat. Roligt och fort går det ska ni veta! Direkt farligt blir det om sparken hugger fast i ett gruskorn. Jag sätter klackarna i vägen och skorrar när det känns osäkert.
Det är såååååååå kul.
---
Mera kul, vinterbad!

SÅ fixar och jag badar. Han behövde inte utanför stenkarmen det fanns vatten lite närmare land.

"Mycket väsen för lite ull" säjer ordspråket och här gäller det iaf i tid. Tiden för iordningställande är flergånger så lång som själva badandet.
Men vad gör det när man (jag) har en dräng!?


Tyra följer allt vi gör med stort intresse... Hon vet att det kan komma godbitar flygande från badtunnan...hon har varit med förut... det är bara att vänta...


Och det gör det, dadlarna som inte föll flickorna i smaken.
Det är alltid gott med något salt som badfika. Juldadlarna lindades in i bacon och stektes i ugnen. Det blev jättegott, tyckte vi stora.
Gluweihn som dryck, mmmmm gott i badet kan jag säja. Sötat te för somliga.
Och mandariner, gott, gott.


Så eldade på som vanligt, 42 grader när vi försökte kliva i...det är för varmt.
Dessdå roligare för han blev det att få hiva snö på oss!!!
Och vi skrek i högan sky!


Var det uträkning månne?


Skratt, flams, bus och en ordentlig avslappning i det varma vattnet gjorde oss röda, varma och trötta. Jag gillar verkligen min tunna och förstås SÅ som gör det möjligt.


Underbara syskonbarn!
Det var bara ett par grader kallt i luften men lite snå från väst gjorde att mössorna behövdes.
---
Snart badar jag igen... undrar vem som är mitt sällskap då...


8 kommentarer:

Anonym sa...

Det ser ut som dom snöbadar med det vita skummet i tunnan.

Elisabeth sa...

Ser härligt ut!!!

Anonym sa...

Så härligt det ser ut! Vi badade också, mellanbarnbarnsflickan och jag, fast i karet bombat med rosenknoppar och fullt av levande ljus bredvid. Det gjorde vi förra vintern dagen efter att morfar hade dött och det ska vi göra varje år, vid samma tid, sa hon, så länge vi får plats i karet båda två. Tala om att det är viktigt med ritualer. Storebror ville gärna bada också, men när man är nio år är man för stor för att bada naken med mormor i ett badkar,tyckte han. Det är skillnad med sommartjärnen där man kan dyka tillsammans. Ha det bra i tunnan! E

Anonym sa...

OJ!Vad sugen jag blir att bada jag oxå..måste hinna en gång till iaf innan jag inte har någon badtunna kvar....
Då får kanske jag bli ditt sällskap någon gång!
Saknar dej!
Kram M

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Underbart...Kram C

Grindelunda sa...

Känner igen de där badbrudarna :) men isgatan såg för läskig ut, vilken fart du måste få upp...det hisnar i magen min.

Gott Nytt År önskar jag med en kram/Gunilla

Linneagården sa...

Hej Karin.
Men du/ni verkar alltid hitta på så mycket roligt! Alltid trevlig att läsa din blogg.
Ett tips är att du tar på dig en hjälm då du tar sparken å fär nästa gång...!!

GOTT NYTT 2009
//madelene

Anonym sa...

Vad det ser härligt ut med din badtunna förstår att den är super. Ha nu ett riktigt GOTT NYTT ÅR
Kram Kicki