fredag 12 december 2008

lucka 12

Har fått av E den den finaste julpgrannlåten för i år!
Denna lilla "oro" får hänga i köksfönstret och sakta röra sig av elementvärmen.
Det är avslappnande och se på det som rör sig långsamt och samtidigt har lite spännande att titta på. Här möts vadmal och finaste lintråd med plastpärlor och stjärnpaljetter.
Mina tjusiga Babuschker får idag lämna sin framstående plats
för julens storheter; tomtar, änglar, bockar och hästar.
Undrar vad de tycker om det?


Köpte dockorna när SÅ och jag var till Ryssland för många år sedan.
Det var en resa som jag i minnet återkommer till ofta. Fattigdom och trasighet gentemot det enormt stora och utsmyckade byggnaderna, katedralerna, konsten osv.
Där såg jag en björn med munkorg som visades upp i mörkret på stora, stora torget snabbt för att tjäna en hacka ( det var förbjudet) och många andra underliga fenomen. Det var brist på glödlampor så stora städer var så gott som helmörk det kunde lysa en ensam lampa i ett jättejätte stort bostadshus och vägbelysning fanns inte.
Innevånarna jobbade på och roade oss med dans, sång och musik. Även slöjden visades upp i förhoppning om försäljning.
Vi köpte även mormyrskor i mängd, det är små fiskekrokar som var svåra att få tag i här hemma då. En akvarell blev min på det torg som de konststuderande i staden försökte få brödfödan för dagen. Det finns mycket mera att minnas därifrån...
---
Nu ska jag koka skinklaken.
Hej då och ha en god dag alla.




4 kommentarer:

Anonym sa...

Men jäman vilken fin oro!!! Avunnes rejält! Jonsson

Elisabeth sa...

Jag köpte trä-rena babuschker med vitt och guld, när jag var i ryssland. Men så tyckte jag att det var en superpresent att ge till mina föräldrar... Lite synd faktiskt för dom är ju så charmiga.Men jag får ju kika på den när jag hälsar på dom =)

Grindelunda sa...

Vilken fin "oro". Vet Du... Du låter lite som min favvoinredare Ernst när Du förklarar dess anatomi ;)

Ha en skön helg!
Kram Gunilla

karin sa...

Jonsson, appropå Älskar sött, då har vi lika fin ängelgirland då?
Jag tycker också hon var trevlig och serviceinriktad. Hon Malin.
Avund kan föda kreativitet appropå oron!!
Vi syns på måndaglunch då, va?
K.