lördag 29 november 2008

gråa november

En riktigt grå morgon med dimma och -10 grader.... jippi äntligen.... nu lägger sjön sig,
ja det blir IS !
Det är märkvärdigt när det händer och i år är jag hemma och får vara med och det är alltid kul!

Inne är det varmt och gott. Julsånger sprider sitt budskap ur högtalarna och jag börjar pynta till advent. Har köpt en vit fågel och ångrar nästan att den inte är röd för det är knappt den syns där den hänger och snurrar.

Det borde kännas tungt idag pga väderläget men det gör det absolut inte
det känns bara vilsamt när jag tittar ut.

Tyra och jag är ute och inspekterar läget runt gården. Får förstås pulsa i knädjup kallsnö.
Hon blir mjuk och härlig i sin päls av snön.

Hon ställer upp på fotografering men vill inte titta på mej...!?
Samma hur snällt jag ber så vrider hon huvudet åt alla håll.


Ingen hemma,
"svartviten" har sin sommarbostad här och nu ser det kallt ut i hans hus.

Svaningssjön drar täcket över sig idag.

Svårt att låta bli isen som är som glas. Fint.
---

Nu har ängelen intagit sin plats.
Den är en min trogna adventsvän, ända sedan 1955.
----

Jorå, vi har gjort lite julförberedelser idag. Paketerat och fryst in en hel gris. Bundit ihop två skinkor så de är klara för saltlaken.
Närproducerad gris( från min minsta bror) som vi får njuta av i vinter. Tur att det finns de som gör mat på nära håll och har glada djur. Har också ett lamm i frysen från samma ställe.
Mmm, va´gott me´hemfläske´.
Nä, nu ska jag fortsätta med pynteriet för imorgon bitti ska det vara klart.
Ha en mysig lördagskväll !

4 kommentarer:

Anonym sa...

Lite magiskt att få vara med när isen lägger sig. Så fina bilder av riktig vinter.

Du är rik som har frysen full med närproducerad mat. Härligt.

Kram och trvlig advent!
Ingela

Anonym sa...

Tjena!Du ser ut att ha mycket snö däruppe??
Snöar rätt bra här ikväll oxå.
Vi ses på Onsdag, då ska vi titta på Mamma Mia!
Kram

karin sa...

Ja,det gör vi Marlene, titar på Mamma Mia. Jag har köpt filmen och sett den men skivan hackade och jag blev så irriterad. Måste få den bytt.
Syns.

Annika Christensen sa...

Ohh vad härligt med snö.
Fint med det lilla huset i skogen.
Nästan som i sången I ett hus i skogens slut...
Annika