söndag 23 november 2008

förjulsmarknad i Nordli

Igår var jag på julmarknad i Nordli men kan säga att någon julstämmning infann sig inte.
Men trevligt att titta på liernebornas utbud av mat, slöjd och det nybyggda kulturhuset som invigdes under marknaden dock ännu ej färdigt men det gjorde inget för alla besökare och utställare som samsades med byggmaterial, sladdar och murbruk.

Några av alla de tomtar som fanns till försäljning.
Tyvärr var det inga som överraskade mej.

Kulturhuset i Nordli som står så fint nere vid vattnet och byggt med fantastiska fönster på alla leder och bredder! Flatstenar och norskpanel som ytterbeklädnad samsades fint, tycker jag.


Hoppas de behåller den "nakna" omgivningen runt huset.
Måste nog fara dit till sommaren och kolla.


På övervåningen var det café och konstutställning samt dansande barn i sina fina bygdedräkter.
En väldigt brant och hög trappa ledde dit upp och jag såg ingen hiss!?

Fint i Norge.

Och vad tror du jag såg....
skjälbragd!
Fick en liten lektion av denna väverska.
Åh, snyggt i mina ögon!


Åh se, vad mina andra ögon fick syn på!!!
Snökjedjorna lever!!!!

Köpte med mej hem dessa godsaker, lefsor och klenning, som fick samsas i påsen med lutfisk, ribs och en kallrökt korv med smak av enbär och björklöv.
Ullgarn av flera typer köpte jag förstås, få se vad det blir av det.

I Gäddede hittade jag detta tyg som ska få pryda bordet i vår
kammare fram till julhelgen.
Lite balans ska det vara, renar hos en älgjägarfamilj.
---
Nu fräser det i köket, det är SÅ som steker ribs... tror jag måste provsmaka....

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så klart att du tog kort på fönster...:)
Det va bra att dom inte hade någon trappa så du fick din motion, (hörde att du "sket" i träningen..)
Kram P.T

karin sa...

Nä, min kära P.T det var just trapp dom hade!!! Hissen saknades.
Vem har skvallrat?
Men jag kommer igen i måra 12.30.
Du då?
Kram på dej själv/K.

Anonym sa...

JA! Jag menade ju så..fniss...ses imorrn!

Ingela sa...

Härligt med marknad...
Tomtar har en förmåga att inte överraska en numer. Kul med en resa och ett kulturhus, det skulle man ha ett.

Vad har hänt med din blogg. Hur får du till den breda rubrikrutan upptill? Och hur fick du till bredden på inläggstexten?

Jag vill ändra min blogg men fixar det inte.

Kram
Ingela

karin sa...

Ingela jag kommer inte in för att lämna kommentar på din mittilivetblogg, begriper inte varför?
Ang min så har jag bara bytt mall, gå in på anpassa och byt mall. Jag vet inte vad min nya heter men du fixar det.
Kram/ K.

Anonym sa...

Hej Karin!

Jag fattar det där med att byta mall men jag vill helst ha kvar färgerna och så och det finns inte dom varianterna som jag vill ha... Får gå en kurs tror jag.

Prova med kommentarer igen, Gudrun har kommanterat så det borde funka, kanske bara tillfälligt.

Kram
Ingela