fredag 9 november 2007

Sjukförsäkring

Det är inte självklart att få ersättning från försäkringskassan när man är sjukskriven av läkare!?

Först måste läkarintyget/sjukdomen gås igenom av kassans handläggare/läkare i Örebro. De bedömer rätten till sjukpenning.

När jag skulle lämna in årsinkomstuppgiften så ska min lönehandläggare ge uppgifterna, de är preciserade, och skriva under liksom jag själv. För min del betyder det en extra resa till Flata för att få underskriften från lönehandläggaren. Vi har postgång tre dagar i veckan så det tar alldeles för många dagar att snabbt göra detta brevledes. Allt för att eventuellt, kanske jag ska få eller hinna få sjukersättning i slutet av månaden. Jag känner mej väldigt utlämnad till godtycke från Fk. Vilken makt de har.

Visst det är bra till och med jättebra med det sjukförsäkringssystem vi har i Sverige men snacka om att bli beroende av okända människors bedömning och ansvarkännande.

Har hört att man bör ha summan av en månadslön sparad för oväntade händelser, det ligger mycket i det, för man vet ju aldrig när sjukdom och olycka slår till.

Nää, den där Fk borde förenkla och snabba på bedömningar och utbetalningar till oss behövande. Jag klarar mej nog, men tänk så många det finns som blir utblottade för att de har oturen att bli sjuka.

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Ja du, en månadslön eller en amason till salu ;)