onsdag 14 november 2007

Njutbart

Det här är kärleksört och jag har några kvistar på köksbordet som jag just nu njuter av.
I rabatten utanför köksfönstret finns två sorter av denna växt som jag ser framemot att få träffa till sommaren.
Bo Setterlind, poeten, presenterar en samling dikter i boken med det vackra namnet
"Stryk molnet från din panna"
och ur den vill jag ge er läsare, av min blogg, följande:
Varför älskar jag hunden
En hund struntar i alla formaliteter,
läser inte för mycket,
följer inte med vad som händer i pressen.
En hund har gott om tid,
ser inte fram mot någon pensionering,
tror inte på politiska löften,
är inte offer för något statustänkande,
retar sig inte på en dålig affär.
En hund låter sig inte kuvas av myndigheter,
är inte långsint,
bryr sig inte pm social ställning,
röker inte,
super inte,
talar alltjämt sitt eget genuina och
internationellt gångbara tungomål.
Därför älskar jag hunden.

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Oj, jag tror jag har lånat samma bok till dig som du kanske redan har. Ha ha ha, vad dumt det kan bli. Ja, ja, men boken får väl fara i retur i sådana fall :)

Anonym sa...

Hejsan!
Nu har jag hittat till din fina blogg kul läsning. Hoppas foten läker som den ska.
kram Kicki