måndag 29 september 2008

städfynd

Titta vad jag fann när jag nu har fått en anfall av städsjuka!!!
Tidningar från 50-och 60-talet och den första jag bläddrade i såg jag en fantastisk strandkreation som jag vill ge som tips (hihihi) till E som snart ska till Italien och hördes ha så lite kläder......
Den här E, är väl gullig att ha på strandpromenaden.........
I samma tidning fanns en ung kvinna från Norrland som fick representera den sportiga kvinnan och hon, hon är min käraste Moster...!!

Femina från juni månad 1958.

Idag älskar hon att spela golf och jag undrar om hon anade det, när hon fick dra på sig golfkläderna för fotografering, där nere i stora staden.

Artiklar, reklam och tips är snarlika det som skrivs idag.

"

I en Husmoder från 1967 finns en artikel om Nils Ferlin där han hustru berättar om livet de levde. Han tålde inte tanken på att hon skulle ägna sig åt någon annan än henne. Under 16 år fick hon inte ha någon kontakt med sin egen släkt. Va?
- Han älskade inte livet, men han tyckte livet var lustigt att leva, säger hon.
En spännande artikel om en spännande kvinna vid en stor diktares sida som blommar ut efter några år av sorgearbete efter hans död.

"


Inte ens-
Inte ens en grå liten fågel
som sjunger på grönan kvist
det finns det på andra sidan
och det tycker jag nog blir trist.

Inte ens en grå liten fågel
och aldrig en björk som står vit-
Men den vackraste dagen som sommaren ger
har det hänt jag längtat dig.




Av Nils Ferlin.





4 kommentarer:

Gudrun sa...

Åhh.. vad den dikten är vacker. Hörde på radion att det var den finaste dikten som skrivits tyckte Lasse Berghagen. Jag håller med, sådär sorgsen o melankolisk.

Tänk att våran Motta har varit modell. Hon skulle platsa än idag.

Anonym sa...

Ja, det är en av det finaste dikter jag vet! Underbar, hoppas någon läser den på min begravning! Vore kul!
Tyvärr grusades mina tankar om denna stora diktare av vetskapen om att han var en så kontrollerande man!! Men varför inte - det syns ju inte på uttaskrifta! PS Nu har GS lagt ut vinterkollektionen så du kan titta på duffeln där på nätet;o)
Jonsson

Anonym sa...

Vad läckert att du har så gamla tidningar. Vilken liten skatt. Var rädda om dem.
Kram ewa

Anonym sa...

ojoj, vilken strandkreation, men den klår inte din randiga baddräkt :D