söndag 7 september 2008

fin blomma och gamla fotografier

Först vill jag visa min ståtliga strepto carpus som har tre blad varav ett är jättestort,
42 cm långt och 17 cm brett! Jag är mäkta stolt över den.
Har fått den av min syster och då var den mycket, mycket mindre.
Sedan får du se en liten del av mina gamla kort eller visitkort som de hette på den tiden.
Jag vet inte vad jag ska göra med dem. Ge hembygdsföreningen, njää, jag tror de redan har överflöd av kort med namnlösa, okända personer.
Göra nålbrev (enl beskrivning från Hemslöjden), njää, man behöver knappast hundra nålbrev och förresten vem använder sådana idag?
Göra vintagekort och utsmyckingar enl chabby chic, njää, passar inte mej.
Kanske en grej men, näää...
Jag får väl ha dem i en låda och göra som förut ta fram och titta på alla människorna och fundera omkring deras liv och öden.

Det här är min farfarsfar Nils Nilsson även kallad Kött-Nils i folkmun.
Han var slaktare och kötthandlare.

Det här är min farmor Amanda Larson, gift Nilsén.
Hon är klädd här för en roll i Fritjofs sägner.
Jag tycks minnas att rollnamnet är Ingeborg....?

Jag tycker det här är fina och roliga kort.
Mannen på det ovala fotot ser ut som en kunglighet.
Paret längst till höger är också från ett teaterspel "Närkingarna" och kvinnan är Emma Klintman
och mannen heter Viktor Edman.

Den här bruden
tycker jag bara är sååå fin och antagligen väldigt modern för sin tid.
Hon heter Mia Ring, gift Andersson i Bredkälen.

Ett brudpar där bruden ha högstass, en brudkrona som verkligen syntes och hördes.
Det rasslade antgligen i plåt eller mässingsbitar som fanns i blommorna och bladen som förmodligen var gjort av tyg eller papper. Hon har också halsband av glaspärlor och den vita näsduken. Ålderdomlig brud... men brudgummen är en flicka!!!
Modernt, va?
Det här är säkerligen från ett teaterspel som folk höll på med flitigt i Strömsund vid sekelskiftet.
Kul, va?

Riktiga sötnosar till småflickor, jag förstår föräldrarna som lät fotografera sin fina barn.
Kanske hos någon tältfotograf som for omkring.
Flickorna kommer från Ramsele och heter Margit och Gunvor, 4½ och 3 år.


Ja, som du ser finns en del info skrivet på korten och det gör personerna mera levande men ändå de ha säkert varit döda i många, många år och troligtvis är flera direkt bortglömda.
Sorgligt på sitt sätt men "allt under solen är förgängligt" som det står i "boka".

2 kommentarer:

Anonym sa...

oj, vad du grejar och fixar med bloggen.
Fina kort på bilderna eller fina bilder på korten.

Karolina Sundqvist sa...

häftiga gamla kort, även att det står namn och ålder! De där måste jag få kika på närmare när jag är hos dig nästa gång!