fredag 14 augusti 2009

Den här lille krabaten följde med hem, i blåbärsbytta, och vi förundrades över hur gullig den var.
Svarta ögon och en liten söt mun, många ben som även användes som armar, gult runt huvud och en läcker grön kropp!!!
Kan det bli tjusigare ?
SÅ fick omsorgsfullt bära ut den, till skogs igen och jag antar det blir en fjäril (kanske) nästa år ?!
-
Vi kokade blåbärsglögg och med det har jag börjat med julstöket, va ?!! haha


Jag tycker den är jättegod och förstås ska den spetsas med
lämplig dos brännvin och värmas innan servering.

Här får du receptet som jag fick i början på 70-talet och har använt många gånger sedan dess.
Numera halverar jag mängden.

5 liter orensade blåbär
6 liter vatten
kokas ca 10 min och silas därefter.
Tillsätt:
1,5 kilo strösocker
en påse hela nejlikor och
två bitar hel kanel.
Koka i 10 min
Ta ur kryddorna och häll upp på flaskor, förslut väl.
Låt stå till framemot advent.
-
Ta lite mindre socker om du vill men he då i lite Atamon.
-
Lycka till !

6 kommentarer:

Malla sa...

julstök!!! det känns avlägset...men ja, det går ju fort...
Kram

Karolina Sundqvist sa...

Gud vad gott det där lät.. måste jag prova någon gång :)

Det var roligt och träffa dig oh Elin!

Puss o Kram

elin sa...

jag köpte mina blåbär jag.....

ann-cathrin sa...

Hejsan, tog och provade ditt blåbärsglöggsrecept ja, åh vad gott det blev, ser framemot advent nu, haha. Kram från hon i "gul huse"

Anonym sa...

God Jul!

karin sa...

Ja, God Jul på dej själv. Snart är vi där ju! Jorden snurrar bara snabbare och snabbare....
Men först tar vi jakten och personalfesterna och fönsterputsen och goda boken och tändaljusmyset och letaframvintersakerna osv osv
Under tiden blir glöggen bara bättre och bättre, vet du!