lördag 25 oktober 2008

Hej, jag tycker nog om fönster!?
Har några i min samling inte så att jag tagit kort medvetet men ser nu att det har blivit några stycken under den här sommaren. Det är kul att titta ut och se utsikt och det är kul att titta in och intressant att se former och behov på och av fönster. Här ovan var det skönt med ett fönster som gav lite svalka i sommarhettan när vi gjorde utflykter i den leasade bussen utan ac.

Fönster i ett nyrenoverat magasin nere på Österlen. Otroligt härligt att sitta framför när det blåste så träd och vetefällt vajade.

Fönster i en Mölla från 1800-talets mitt, på tredje våningen. Där var det inte för utsikten utan för ljusets skull. Men idag beundrar jag utsikten såklart. Nedan syns lite av vingen också.
Möllan finns i Hagestad, Österlen.



Gulliga, charmerande fönster på en gata i Ystad. Jag ville gärna titta in men det kändes lite för nyfiket och särskilt när karln i huset hängde ut från ett fönster på övervåningen. Jag kunde inte ta ett kort på han fast jag hade velat. Ni vet, integriteten och moralspärren slog till fast jag var turist!?

Ett omgjort fönster som har blivit ett samlarskåp till min sons "värdefulla" fiskerullar. Det har han i sitt vardagsrum. Jag har ett och dottern har ett som innehåller annat. SÅ har gjort skåpen av återvunnit material. Jag ska visa de andra två en annan gång.

Här är det skönt att sova kan jag säga! Säng under takfönstret där man tittar rakt upp i himlen.
Härligt och roligt. Runda fönstret ger ljus och gör miljön spännande. Det här finns på en ö i Vattudalen, hos goda vänner till mej.


Tittut, ett besök på hemlighuset och då kan det vara bra att få ljus och titta på utsikten.


Det här då...? Väggarna får ju all uppmärksamhet och särskilt när fönstret finns som kontrast!
Dagsljuset var nödvändigt för brukarna av denna fjösbyggnad.

Undrar vad som har funnits eller finns bakom dessa fönster. Det är så högt så det gick inte kika in för att stilla nyfikenheten. Byggnaden står i Jormlien.
Tror jag ska börja samla fönsterbilder!


4 kommentarer:

elin sa...

oj, vad många fina fönster du har hittat!!

Anonym sa...

Fönster är verkligen husens ögon och själ. Fel fönster kan bli så konstigt och fult och rätt fönster kan göra att ett hus har karaktär.

Fina bilder, det är väl värt att samla fönster.

Kram
Ingela

Karolina Sundqvist sa...

Fina bilder på alla fönster! Är det något du tänkt på eller har det bara blivit mycket bilder på fönster?

Kramis

karin sa...

Har ej tänkt på att jag har en dragning åt fönster..!?
Vad tror du det kallas?
Inte fönstertttarsjuka som din mor föreslog iaf.
K.