onsdag 15 oktober 2008

broderi

Nu ska jag brodera.

Har köpt härliga nyskapade, utifrån gamla jämtländska,
broderier av en ung tjej som heter Katarina Widegren.
Härliga färger på härliga material.

Extra fina handdukar gör en glad.

För att inte tala om vantar som har det härliga namnet Rosenös.


Jag sätter nu nålen i handduksbroderiet och broderiresan har startat....


År 2001 gjorde jag den här kudden till min son.
Jämtländskt yllebroderi som är en kopia av en gammal kudde från Brunflo(tror jag).





Den här sydde jag 1997 till min dotter.


Det är lättsytt/broderat och det håller i evighet.
Jag har inte låtit mina barn ta hem kuddarna än !!?? och jag undrar nu varför!!??
Man tänker olika under årens lopp och nu tänker jag att ANVÄND, SLIT PÅ, NJUT AV.....
vad då, spara och till vad och när.....

Kommer inte ihåg varifrån orginalet av denna kudde kommer ifrån men
gå in på www.hemslojd.org/jamtland så finns möjlighet att köpa materialsatser och/eller fråga.
ps. dåligt ljus på kuddbilderna.

4 kommentarer:

Karolina Sundqvist sa...

Vad roligt det är med broderier! Och så vackert det blir i slutändan! Jag håller också på med ett broderi, ett med julmotiv. Jag tror dessvärre inte att jag kommer hinna klart det till jul, men då åker det ner i påsen igen och fram nästa höst :)

Elisabeth sa...

Vad fint!!!!
En fröjd för ögat.

Maria sa...

Fantastiskt vackra broderier!!

Ingela sa...

Kul att du ska sätta igång, visst är dom fina, men jag är partisk förstoss. Lycka till!

Ingela