söndag 24 maj 2009

SÅ och jag har varit på utflykt. Till Ringsjöhöjda där min mamma är född och där min familj har haft härliga, roliga tider tillsammans. Idag står det still i gemenskapen på Höjdas fjösbacke.
Brant backe uppöver Höjda med en gammal tall
som ska kramas och pussas på vägen upp.
Förr var det långt att gå och tallen var beviset på att man snart var framme.


Här är "Östat" ett ödehus som också finns i Höjda, skogsbolaget Holmen rår om det.


"Västat" det hus mina morföräldrar bodde i.
Numera rår en kusin om det.

Vad fint det är i början på sommaren, färgerna och all den nya växtligheten.
Jag såg inte en enda mygga
det brukar inte gå vara ute här längre fram på sommren p g a "mya".
---

Utsikt från en annan kusins hus ner på "gammstuga" som Västat kallas.
Bygget på taket är för att kunna studera vilddjuren ifrån.

Fjöset med tillhörande backe där jag känner min pappas närvaro starkt.
Han donade och fixade där för vi barn med familjer skulle kunna bo och vara tillsammans under ledigheter. Vilket vi också har varit många, många gånger. Särskilt under påskhelgen.
Balkongen blev ditsatt för min moster var så himla rädd för björn, hon ville sola säkert och det skulle då vara på en balkong !!! Den är ju bra för annat också, så klart.
Numera rår min yngsta bror om Fjöset med tillhörande hus.
---
Det oumbärliga dasset och vedbua.

Ett kommande rekreationsställe eller en dröm....?

Här står Tyra och jag vid en jättegammal sälg
som varit/är vårdträd på detta torp.


Pillerill har helst av allt velat vara lös...
han "gnall" hela tiden för det luktade såååå gott av alla djuren runt omkring, älg, ekorrar, råtter, björn, lekatt, ödlor, fåglar och kanske en och annan elefant !!!!

---

Jag känner lite sorg över Höjda...
fast det är en fin dag...
Allt under solen är förjängligt... står det i "boka"
Bäst är att njuta av nu...


4 kommentarer:

Gudrun sa...

Åhh Höjda.......det är glädje blandat med sorg när jag tänker eller ser Höjda! Varför har det blivit som det blivit? Höjda har en särskild plats i mitt hjärta. <3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3
Jag längtar dit.

karin sa...

Gudrun, ska vi vara där några dygn i sommar?
Du vet bara vi bestämmer oss så går det ordna.
K.

Anonym sa...

Gissa om mina tankar och känslor hoppar runt och känner tillbaka tider när det var annorlunda i Höjda.Inga minnen av hunger eller rädsla men minns precis hur kylan på vintern kändes mot lilla foten när jag klev ur den varma bädden, där jag inte sovit ensam utan mellan flera varma kroppar.
få se om jag vågar mig dit i sommar!Kram Motta

karin sa...

Motta, klart du vågar ! du ska ju sitta på balkongen och jag ska följa dej och skydda dej när du behöver gå på dass och Gudrun får hämta vattnet och ve´n. Klart för Höjdavistelse i sommar.
Björnkram.