onsdag 6 maj 2009

första semesterdagen

Här ute i skogsmarken har setts en skadad älgkossa eller en som inte såg ut som vanligt.
Hur i fridens dagar ska den gå att finna?

Hund med karl som snusar i spåren och visar vägen, kanske?

Jag satt och väntade i två timmar medans de sökte av området.
Lyssnade så öronen värkte och tittade så ögonen blödde och jag hörde fågelsången och såg videungar i mass och svällande björkknoppar som snart spricker i sin iver att få leva fullt ut.
Jag tog mej en tupplur också!
-
Ingen älgko fick vi se för hon hade tillsammans med kalven stuckit sin kos...
Vi såg spåren, hur de sprungit rätt i väst och inget i de spåren visade på blod eller annan kroppsvätska. Älgkossan hade nämligen något som hängde ut i från "svånga". Kan vara tarmar efter attack från björn eller fibromknul eller.... ja, svårt att veta...
---
Min första semesterdag slutade så och jag ser fram emot 19 till.



Inga kommentarer: