onsdag 6 maj 2009

kväll på 2:a semesterdagen

Ser du regnbågen? Den gick rakt ner i våran kurva, tjusigt va?
Där är nog en skatt nergrävd, måste kolla upp det imåra.
---
Så och jag for på kvällskollarturen och får se 4 björnar till denna förtrollande dag!
Den här mumsar på nygräse´ och gör sig ingen stor brådska.
Men jag blir lite darrig av upphetsningen....
Vi fick också studera en stor björn som gick högt uppe på en kalyta och sökte något att äta.
Rätt som det är bara försvann den i en grubba och det var omöjligt att fota.
---
Sedan kör vi vidare och blir varse en älgko med två kalvar som springer med långa benet före och kossan med huvudet högt. vi känner på oss att något är på gång och mycket riktigt tätt bakom kommer en björn i full fart men som stannar till när den upptäcker oss.
Just här har den stannat för att se på oss och älgarna är ca 50-60 m
framför björnen. Fy va´ otrevligt tycker jag.
---
Här nedan ser du att björnen vänt sig om och gissa vad hon tittar efter...
jo, vips kommer hennes unge som skjuten ur en kanon, springer med full fart och när bjennmora ser det ändrar hon riktning och rusar iväg rakt från oss.
Jag säjer bara stackars älgar, en av dom kommer förmodligen bli björnmat
innan den här natten är till ända.
---
Har idag sett 6 olika björnar.
Bara så du vet.

5 kommentarer:

Maria sa...

Ja, det blev ju en skaplig kvällstur....

elin sa...

Vilken kväll!

Karolina Sundqvist sa...

Vilken dag! :)

Anna Nilsén sa...

Du kan du faster :)

Musicmama sa...

Jag är imponerad, vissa går hela livet å får aldrig se en björn. Andra "pratar bara" om hur många björnar de har sett. Men du har dom i ditt liv,dom är en del av din vardag. Jag fick se några björnar när jag var liten och var mycket uppe i trakterna kring Ålviken vid Hotagssjön, men jag har knappt sett nån i vuxen ålder, på håll bara när de har sprungit iväg, ett bakben eller en rygg, men annars bara på djurpark. Det är fina djur, men jag vet inte om jag skulle vilja ha dom så nära mig...jag vet att dom finns, å här i trakterna har man tydligen sett en hona med tre ungar..å henne vill jag inte möta. Kram på dig å ha en skön semester å se dig för när du går ut om måran, men de gör du väl. Kramiz