måndag 18 maj 2009

Jag är frisk och kry efter 4 dygns vedervärdig maginfluensa och jag njuter av att se på naturens alla små under i vårens och förhoppningens bråda tid. Idag har jag tittat på en stormig uppgörelse mellan en högljudd svartvit flugsnappare och en liten tystlåten etteroxe, blåmesen.
De kämpade flygande och hoppande om en sommarbostad, en etta med fin utsikt högt uppe i en tall. "Svartviten" vann den lilla bigamisten! Han har nämligen flera fruar har jag sett.
-
Ikväll bar det av på safari bland alla kalytor och "storstenhavver" som finns i vårt närområde.
Jag har sett 4 björnar till vid olika tillfällen sedan jag sist berättade om björnar och jag jag skulle vilja se årsungar denna gång. Men inte då. Vi åkte och åkte, inte så långt men sakta och jag blev lej, lej den knuliga och hoppiga skogsbilvägen och "glodd rätt ner på föttran för å vil öga ".
Då, då händer saker på löpande band....

Sex älgar ser vi inom ganska kort tidsrymd och dom är "illvar" ska du tro. En kalvtung älgko stod ute på en kalyta och öronen gick hit och dit... usch vad jobbigt att alltid vara beredd på att fly för sitt liv. På bilden är det en av de två oxar vi såg.
Kanske en kilometer från sista älgen vi tittade på får SÅ syn på två björnar uppe på en yta och då vaknar jag till för jag har ju bestämt mej för att föreviga mina björnobservationer i år.
Svårt att hålla kameran still och för långt, för ivrig och allt de´där gör ju inte bilden annat än skitdålig!!! Men du får den ändå för att fantisera kring.

Ser du björnarna?
Klicka på bilden så blir den större och då ser man öronen på vänstra bjenn.

Det är två mörkare knular ungefär på mitten av bilden och deras huvuden är på den ljusblåa himlen med lite trädkvistar bakom.
Den till vänster är den mindre björnen och den andra är ordentligt stor. Jag tror de hade dejtat där, jag tror de ska eller har gjort smånallar..? Jag kunde studera dom via kikare och det är ju så himla spännande och dom är ju så fina ! ? Säjer jag som vill att det ska skjutas bort "hele hopen" av dom. Det är helt enkelt för många. "Bonn slakt när fjöse e fullt å".
Jag har ett många fler björnar än älgar i år här i vårt område.
-
Tack och god natt. I morgon är de en ny semesterdag.


5 kommentarer:

Anna Nilsén sa...

vad härligt att du är på benen igen efter denna sjuka :) Jag pratade med farmor och hon sa att ni båda varit dåliga. Hur länge har du ledigt nudå? :) Tänkte om vi kanske skulle kika förbi någon dag :)

Malla sa...

Vilken tur att du lämna tillbaka filmkameran så du fick se lite älg å bjenn igen...
ps du tro inte att det va det gula vattnet i er kran som gjort era magar illa till mods..???!!
Kram Malla

Grindelunda sa...

Tusen tack för tipset om jag skulle stöta på nallen. Jag litar på din sakkunskap. Kram Gunilla

karin sa...

Nej Malla, det gula vattnet är helt okey. Tack för din omtanke ändå och du vet väl hur maginfluensa sprids????
Må se gott.

Anonym sa...

Hej! Ser inga björnar på bilden men anar att bilden kan bli ett scope(med reservation f felstavning!) i Photoshop...(hi hi!!!!
OBS!! Har Du sett va´mysche kosing Din TREVLIGA blogg är värd????
Hoppas att vi ses snart/Monica