onsdag 6 maj 2009

2:a semesterdagens morgon

börjar med en björnupplevelse som jag faktiskt fotograferat !
Ser ni bjenn som ligger och solar i vänstra övre hörnet?
Den tog på schappen när några människor klev ur sin bil och pratade.
Jag och SÅ stannade kvar och väntade en stund tillsammans med gårdens ägare och det tog inte lång stund förräns den kom tillbaka.

På den här backen går gårdens skatpar kvar och vaktar på inkräktaren.
Det såg verkligen kul ut när skatorna gick rätt på bjenn
liksom för att tala om att här bestämmer vi.

Här är björnen tillbaka och sätter sig ner för att studera vilka vi är.
Jag är helt säker på att den känner våra ljud, röster, lukter och annat.
Vi bor i björnland och de vet allt om oss bofasta.
Björnarna skyggar inte för oss.

Här har den gått till nästa backe/lägda så min grannfru och jag törs gå fram lite och vi pratar på som vanligt och det bekommer inte björnen.
Ser du den?

Jag förflyttar mej och kommer den lite närmre.
Björnen äter "nyråönen" som vi säjer och nosen går som en propeller på den.

När den bestämmer sig för att gå vidare tar batterit i kameran slut, så klart!
Och då kommer nästa björn som är lite mindre, tunnare och ljus i pälsen.
Då tror jag att det faktiskt är två av de tre ungar vi fick se så mycket av ifjol.
Ja, jag är nästan säker. Bjennmora har släppt dom nu.
---
Jag skickar en särskild hälsning från "heimlauta"
till Värmland där Elvy, Rolf och deras flickor bor.
Rolf, här behövs inga dunkar allt är på riktigt, hihihi !!
En stor björnkram från S och S och från oss.
---
Malla och AC
kanske kan jag bjuda er en rekti´n bjennträff!!!!
Ta med ombyte.

8 kommentarer:

Karolina Sundqvist sa...

Men herre guuuuud, vilka bilder Moster! Vilken mästerfotograf! Och vilken upplevelse... det pirrar i magen på mig och jag önskar jag kunde åka och hälsa på er för att få se nån liten/stor rund brun boll! Ni borde snart ta betalt för att visa runt i djurparken! Nu måste jag ringa Jens och säga att han ska kika in här! Pussar o Kramar

elin sa...

Jag säger som Karro, Men herre guuuud vilka bilder!!
Äntligen fastnade en!

Anna Nilsén sa...

Jag måste säga de att jag blev imponerad av din bilder faster :)
Man kanske får komma någon dag på björnspaning och förstås hälsa på fastra mi :)

KRAMAR Anna

karin sa...

Anna, fastra di skulle jubla om du och kanske söstra di komme hit!
Då ska vi så klart "bjennspana" och "braal", om du vet vad det är?
Kram tillbaks.

Anonym sa...

åh herregud och där ska jag och Malla sova i måra!!!!//Ann-Cathrin

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Kanske man kan komma till dig och sitta på första parkett *hi,hi*
Lite trist när dom är så nära. Må så gott. Kram

Gudrun sa...

Jaa, vad ska man säga..... mästerfotograf vet jag väl inte. Bättre skärpa nästa gång så vi får se bättre bilder, hii hii.
Du va väl lite het och fumlig med kamran, kanske lite björndarra....
Kram/lillsöster

Malla sa...

Tro syrran din är lite avundsjuk på dej..klagar på bilderna!!!???;-)
Å ja som bara tänkte ta me ETT ombyte..får nog ta me 2 småtrosor...Hoppas vi har turen med oss i morgon!!!!
Kram å vi ses i måra´!