fredag 2 januari 2009

tjim tjum och husdjuret

Har i afton blivit bjuden på mat hos sonen och T och det var en ny upplevelse, i matväg.
Tjim tjum heter maträtten och jag har skrivit som det lät när T sa det.
En gryta står på bordet och kokar med vatten och kryddor. I det läggs tunna skivor av kött,
här av älg, och vitkål, blekselleri och purjolök. Det får sjuda en liten stund och sen lägger T ner glasnudlar. Klart att äta tillsammans med superstark sås eller R´s pepparsås.
Läckert! Gott! Vill bara ha mera av denna sortens Thai-mat.
Efter fick vi starkt te kokat med kondencerad mjölk och serverat iskallt.
Sött och gott med en härlig ljusorange färg.
Längtar efter nästa bjudning redan!

---
Husdjuret
R har en inneboende sedan ca 15-16 år. En stor jäkla spindel!!!
Den kom som betalning för en moped när R bodde hemma hos oss fortfarande och jag var inte så glad då. Men vad står man inte ut med för sina barn!?
Och han lever och frodas än!
Jag måste beundra naturens under. Den lever i en liten grushög och har väldigt långt emellan måltiderna, det kan vara månader!? R har erbjudit den ömse insekter och den väljer noga.
Syrsor får den under vintern. Just innan jag fotade den hade den ätit en syrsa.


Framifrån
och
bakifrån

Här nedan ser du skinnet som han krypit ur.
Det gör den med jämna mellanrum.
Annars spinner den nät runt sitt bo och ligger där och lurar
dag ut och dag in.
Vilket liv!?
Men den måste ju trivas med sitt enda liv om än det är i fångenskap
eftersom den lever år efter år. Jag tror den kan bli 30 år drygt.
Den heter Hugo.

Stor som en handflata är den och har en skimrande rosa ryggtavla.
Lite snygg är den faktiskt.
R tar ut den ur buren då och då så den får krypa runt och motionera sig.
Det går att ha/känna omsorg för en spindel.
Otroligt, va?!

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Nytt år, ny blogg och med ny adress. Elisabeth.

Ingela sa...

Vilken lycka att få äta riktig thaimat, jag är avis, älskar thaimat.

Klart du ska ha en jämtlandspelargon, jag får lägga upp en beställningstalong till våren, du har första tjing såklart.

Kramar
Ingela