måndag 19 januari 2009

Här kommer bilder på mina fjällkossor som jag har gjort sedan 18-19 år tillbaka. Och jag tycker det är lika kul fortfarande!!?? Kanske är jag lite knäpp men jag älskar fjällkor, även i trä.


Att se på dom framifrån är inte till deras fördel...

Men så här...
Här står Krusa med sin kvigkalv Kruslin.


Kindros, Snövit och Örsvart.

Svana.

Kvinnros.
Jag har samlat fjällkors namn under alla åren och de är så fina och positiva namn, ja, nästan poetiska. Om kossan heter Lycka så kan hennes kvigkalv heta Lycklin och det var ju på den tiden livet var långt för en kossa och de var personliga individer för ägarna.
---
Småkossorna här nedanför har en magnet på sig för att kunna t ex sitta på kylskåpet och påminna var mjölkprodukterna egentligen kommer ifrån.



Ännu en grå dag ute och jag kunde inte annat än fota med blixt.
Förresten det skulle nog gå att ställa in min kamera men, serru, det är överkurs för mej!!!
---
Jag kommer att bjuda ut dessa kossor till försäljning i Tullingsås den 28 februari när det ordnas en typ "Kvinnor på gång" dag där.
---
Nä, nu är det dags för nästa projekt...
det blir med sax och papper.
Det är att passa på när lusten har kommit tillbaka.
---
Ha det så gott alla!


8 kommentarer:

Anonym sa...

Karin, Så Fina!

Anonym sa...

Dom har så fina namn, dina kor. Jag hoppas att jag får ett hondjur till någon gång som ska ha ett namn och då ska hon hetta KrutRut.

Anonym sa...

så fiiiina!!! Ses i morgon!
Kram M

Anonym sa...

Du har en ko-lossal förmåga till att skapa fina ting. Hoppas att kunna ta mig till T-sås och titta. Må så gott. Kram C

Anonym sa...

Men så underbara fina kossor !
Känns som jag skulle kunna köpa en ko och kalv framöver.
återkommer om detta.
kram ewa

Anonym sa...

Nä men åååå!!
Jonsson

Anonym sa...

"Koosa,kosa,komma nu" jag tycks bara höra.Jättefina.
Har du samma tjur till alla?Jag tycker de ser ut att vara nära släkt med varandra.
När kommer produktionen av fåglarna igång? Mina tre längtar efter två nykomlingar.jag best. NU ifall att.Kram Motta.

karin sa...

Elin, KrutRut är ju ett fantastiskt bra namn på en tuffing!
Det blir väl "någa määr" som flyttar in och har den kalibern!???

Motta, har inga planer på fåglar just nu men man vet ju aldrig...
och det är samma stamtjur till alla mina kynn, nämligen SÅ! haha!

Bus-mora, ja, kom till T-sås så jag får se vem du är? skulle vara kul.

Trollmor, jag är rädd att "stamtjurn" håll på bli till åren!!! hihi. Vet inte om och när det blir flera gjorda. Men tack för du och andra tycker om dom.

Eva, kul att du visar av dig, här!

kram till er alla. K.