fredag 10 juli 2009

Tänk vad mycket man hinner med på två dagar om man vill!? Jag har varit i Östersund och turistat. En kvällstur med Storsjöns passagerarbåt Thomee där det bjöds på musik och dieseldoft. Jag spanade som tusan efter storsjöodjuret men icke sa nicke, jag såg ingenting. Men fikade och hade det trevligt med mitt sällskap. Musiken... det var inte i min smak, lite jazzaktigt med en sådan där xylofon som plingade på rätt högt.



Vallsundsbron.
Jag saknade guidning för inte visste vi var vi var eller for förbi och det blir "braliktse´"



På bordet låg en julduk ? månne en donation från någon ångbåtsvän?
Det är ju svårt med ekonomin för sånadär intresseföreningar.
Jag har då gjort min insats med 115 riksdaler (med Öp-kort annars 140:-) + fikainköp.



Promenaden till hotellet var skön och det är roligt att titta på hus och byggnader när det är lungt på stan. På en innergård finns den här fasaden. Gulligt och en finurlig lösning.



Andra dagen gick vi till Jamtli och passerade då Stortorget som byggs om och jag tror det blir snyggt. Den gula gatstenen som läggs är jättefin och det lyser upp i det övriga grå/vita. Med växter till blir det finfint.




Jamtli är ju ett säkert kort där är det alltid trevligt och roligt.
Roligast den här gången var på macken från -56.
Vi, tre tanter, blev haffade av Bettan som jobbade där och hade de nya byxorna av blåtyg på sig och var mäkta stolt över det, jeans. Hon lärde oss att uttala det, jiiinns, inte jeeannsa som en del säjer. Elvis var den nya stjärnan och rock´n roll gick inte jämföra med Karl-Gerhard!
Killarna, hon undrade om vi hade träffat "Sliren" (en kille som var raggare och om vi visste vad det va´?) han var spännande men hon varnades av sin syster för den där "Sliren", han var nog inte att lita på.
Vi hann sjunga Snoddas Haderian medans vi bläddrade i tidningar och beundrade bilderna på lillprinsen samtidigt som hon bjöd oss på kaffe.
Bensinen kostade 63 öre litern.

Bettan i arbetskläder.

Fikabordet på macken med kokkaffe och mjölk med gräddklumpar.
Jätteroligt med dessa tolkningar av det som varit och med personer som gör det så levande.


Den här sommarens fjällkokalv.

Fönster på Hackåsgården och innanför det höll husmora på å kok ärtvällingen.
-
Disken ligger på tork vid bu´stugan och det ser så enkelt ut...
lätt att längta till den tiden men det var ju inte alla dagar/år de hade något att lägga på de där tallrikarna... äh, det är gott att leva nu.

Jamtli Historieland är helt underbart!
-
Inne på museet tittade vi på världskonst och jag måste dit igen och titta mera...
-
Det här ingick i mina två första arbetsdagar av åtta...inte illa.

3 kommentarer:

Musicmama sa...

ser ut som om ni haft det bra på er resa kul;) Jag hör av mig någe när du har semester å kom opp öve en sväng.. tror je ske frååg AC om hon e sugen å följ mä....
Kramiz

Elisabeth sa...

Vad trevligt ni såg ut å haft det. Vi (familjen) åkte med Thomè för ett par år sen då mina föräldrar firade brölopsdag. Vi fick uppleva världsmusik fast de sagt till oss att det var blueskväll på båten, och som sagt - ingen guide så vi visste vad som var vad, eller storsjöodjur, så lite besvikna var vi nog även om det var kul att uppleva båten.

Malla sa...

Hej på dej!
Ni ser ut att haft en trevlig tripp!
Ha de gott på semestern din! Vi kanske ses nåt!
Kram