torsdag 18 oktober 2007

Fin morgon

Soluppgång över sjön är alltid fint att se på. Rödorange skimmer övergår ganska snabbt till ett guldgult sken för att till slut bli ljust, blekt gulvitt och med lite tur skiner solen resten av dagen och förgyller en alldeles vanlig torsdag i oktober.
Solen gillar jag men inte den hemska värme den kan ge på sommaren.
Därför njuter jag höstsol idag.
Dags att mata småfåglarna. De talar dom minsann om genom att hoppa på fönsterbrädorna och picka på fönstret. Det är talgoxen som gör så. Och jag matar med fina frön. Jag vet att det kommer behövas många säckar frön innan vinterns slut och att flera skottkärror med fröskal måste städas bort till våren OCH ATT ÄVEN RÅTTORNA BLIR GLADA! Men jag gör det ändå för det är så kul att se och höra dessa små söta varelser. Även vovvarna på gården har "tröjen" av fåglarna, alltid något att titta och skälla på.
Fram på vintern är det väldigt lungt här. Har vi tur åker en eller två bilar, varav en är postbil/tidningsbil, förbi per dag och det är aldrig någon människa som bara kommer förbi.
Då är fåglarna ett gott sällskap som gör en glad.

4 kommentarer:

Anonym sa...

jag ska oxå snart börja mata fåglarna.

Anonym sa...

Bodde jag nära
så skulle jag komma
bara slinka in
få lite kaffe
prata
och skratta
prata
skratta
kanske sjunga
se på småfåglar
prata
vila skymning
njuta utsikt

Anonym sa...

Härligt Karin
Du får säkert många som tycker att hösten är jobbig att se hösten på ett annat sett.Själv tycker jag att hösten är helt underbar. Färgerna, luften, lukten ,jakt ja vad mer kan man önska sig.
Ha en trevlig helg
Kramar
Monica Dahlén

Anonym sa...

Jag älskar hösten! Det är den absolut bästa årstiden. Vacker, klar och härlig. Att elda ljus, dricka en kopp varmchoklad i höstmörkret. Myyys.
Och vem vet, en kopp kaffe på Djupudden?