tisdag 26 augusti 2008

Nordli-Sörli-Kvelia

Idag har vi gjort en Norge-utflykt. Det är nära att åka dit för oss, 9 mil till Nordli.
SÅ börjar jobba där andra veckan i september och jag ville se vart det var.
Ett viltslakteri där han är styckare.

Till vänster går vägen till Grong, t h bär det av till Gäddede
och vägen jag står på går till Sörli.
Bakom skyltarna står det mobila renslakteriet uppställt.

Regnet strilade under hela resan men vi fikade ute ändå.
Enkelt och gott för en LCHF-are.

En vacker gammal stenbro fick oss att stanna till en stund.

Jag tycker om sten, i alla former.
Och sten tillsammans med vatten är bara så...... bra!
Det är väl natur så det smäller om det.

Älskade vackra fjällko, du är bäst om du så heter Krusa eller Kindros!
Såg dessa härligt rekordeliga fjällkor på väg till Sörli och störtade ur bilen för att fota i regnet och de kommer emot mej nyfiket småmuande. Poserade helt lungt bara.

Vita kalven hade en underlig grej på mulen och vi tror det är för att den inte ska kunna dia.

En av kossorna var vanskapt men har fått leva ändå
antagligen lider hon inte av det.

Vet ej vad de röd-vita kossorna är för ras, kanske någon norsk variant av rödkulla?

I Nordli besökte vi ett galleri med konst och slöjd av allehanda slag och
det här paret mötte oss vid ingången.
Jag fastnade inte för ett enda slöjdalster???!!
Den 22 november blir det marknad i Nordli och då ska jag fara dit.
Vem vill följa med?

6 kommentarer:

Anonym sa...

jag förståss, följa med alltså :)

Karolina Sundqvist sa...

Vilken härlig lite resa ni varit på. Mycket fina saker att titta på! Fotografen får +++++ för alla fina bilder! Puss o Kram

karin sa...

Tack söta lilla vän Karro. Du gör mej så glad. Tänk när jag kommer till dej och fotar!!??? där nere i Malmö.
Kram.

Anonym sa...

Sätt upp mig på listan! (Jag har hört ditt meddelande och funderar på din fråga, men....jag är ju aldriiig hemma nu för tiden ;o)
I

Anonym sa...

Det är ju inte så fasligt långt till Jorm från Kveli.....
/Maria

karin sa...

Nä, Maria det är det inte.
Någon gång kanske vi far till bara dej....
Kul att du tittar in ibland, hoppas du/ ni har det bra upp i vackra Jorm. Har du varit på Vållan i år? Jag saknar faktiskt den årliga turnén dit.
Kram K.

Bra I, nu är ni två som följer mej till Nordli på julmarknad.
Du och Elin kan sova över i rosenrummet, va?
Kram K.