fredag 29 augusti 2008

forts Vävrumpan

Här är mitt höstprojekt i vävstugan
som jag längtat efter att få göra.
Det blir toppen att få använda upp det växtfärgade garn
som funnits i gömmorna i åtskilliga år.
Det ska bli ett draperi.
Garngodis!
Vi är en förening som heter Vävrumpan och den har 12 medlemmar.
Föreningen har funnits i snart 20 år och har sina lokaler i U-fors.
Vi har, tror jag, 16 vävstolar igång och
det kräver en del arbete innan man kommer till självaste vävandet.
Det är en fantastiskt härlig och vänlig atmosfär omkring dessa väverskor
som utövar "långsamhetens lov"
i dess positiva mening.
Ulla väver en stor duk och jag längtar
att bli hembjuden på kaffe som dukas upp på den.

Birgit som gör en vacker linnelöpare
där det gäller att trampa i rätt ordning.

Lis solvar och
det kommer att bli en förningsduk i svart och vitt.
Många trådar att hålla ordning på och grann är dom, som sytrå´n.

Anita och Britt färdigställer vävstolen som det ska dunkas fram
stora matbordsdukar som har randning och färger från Ströms sockendräkt.

Den ska jag också väva nån gång i framtiden.

Tidningsmattor = återbruk


Handhanddukar som varpats av restgarner.
Det känns skönt att ta till vara från överflödet som bara ligger och tar plats.
Här kan vi leka med mönsterbårder och inslag som vi vill och kan.


Vi fikar, äter otroliga bakverk, surrar, skrattar och samtidigt planerar vi kommande vävar utifrån drömmar och önskningar.
Det är verkligen ett härligt gäng kvinnfolk som har ett gemensamt intresse.


Rödvinbärspaj med vispad grädde, rulltårta med äppelmos och en svartvinbärskaka med marängtäcke var kvällens fikabröd!!!!!!
Lite svårt att motstå även för en LCHF-are kan jag säga.
Nu längtar jag redan till nästa torsdagskväll.
Förresten vi syns ju imorgon, i tunnan hos mej!

3 kommentarer:

Elisabeth sa...

Vad kul det verkar vara att skunna väva!!! Avis!!!

Anonym sa...

Hej!

Vilken bild på rödvinbären, ser så gott ut. Och vävningen ska vi inte tala om, håller själv på med ett vävprojekt. Hälsa dom jag känner på Vävrumpan, skall ni ner till Vävmässan? Jag åker i tjänsten med broderiprojektet som har blivit så fint...

Kramar
Ingela

karin sa...

Ingela hej,
nej ingen vävmässa blir det för oss, vad jag vet nu.
Ditt projekt vad är det stormatta, eller?
Nu är bären saft och ska avnjutas under vintern men de är snygga där de hänger.
Kram tillbaks/ K.