måndag 5 juli 2010

har varit på tur....

Myckelgensjö är värt både ett och två besök. En väl bevarad självförsörjandegård från 1800-talet med fantastiska hus och med olika innehåll. Vad de kunde förr!?
Och vackert är det dessutom.
En viktig detalj var att hålla vittror och annat oknytt borta från bl a maten.
Här är kornladan som har ett rejält vitterkors som skydd.
Dagens husbyggnader står sig aldrig så här fint och så länge...
vi har mycket att lära utan att därför vara bakåtsträvare.


Ö-vik, shopping och caféliv.
Underbart att få göra det med vänner.


En alldeles otroligt härlig trädgård upplevde jag,
men den ska jag visa för sig, sedan.

-
Norrfällsvikens kapell,
fiskarkapell.
Helt bedårande i mina ögon !
Ta nyckeln och vrid upp låset.


Det gjorde jag och tänk de små "kronorna" hängde kvar !!??
där uppe under taket.

De är minnen av små barn som dött.

Jag var hit för många, många år sedan och dessa minneskransar-kronor har varit etsade i mitt huvud så pass ordentligt så att jag måste hit igen.


Ljuveliga ängel fin...
Folkkonsten står sig.


Utsikt från ett av kapellfönstren.

Egenteligen blev det en mat-tur för vi åt mycket och väldigt god mat i dagarna tre.
En middag bestående av thaimat avslutades med
en snygg och god glassefterrätt vid en somrig, glittrande sjö.
Kan det bli bättre när man är på tur i sommarSverige?



Lunde 1931,
där hände något hemskt, skotten i Ådalen.
När demonstranter möttes av ridande militärer som sköt och dödade.

Idag använder borgeligheten andra metoder för att styra över arbetarna.
Och det värsta är att arbetare röstar på dom.
Det finns och kommer alltid att finnas de som anser sig ha mera rätt än andra att förse sig med jordiska värden av olika slag.
På bekostnad av andra.
Sorgligt nog.
Jag är glad att jag var hit och blev än igen påmind om hur det har varit och hur det kan gå.
För jag lever så gott i vardagen...
och runt om i världen pågår maktkampen bland fattiga och rika!

---
Loppis- och antikrörelsen lever och frodas överallt och det gillar en återbrukare som jag.
Såklart, blev det sådana besök på turen också.
ojoj, den här björnen kunde blivit min men kostade mer än jag ville betala.
Jag köpte finfina glas och ett par linnedukar för det finns en några små vrår
som är tom i skåp och lådor. Det går ju inte!!! haha

Ser inte mycket ut men jesses vad grejer det fanns i detta hus.
Vart kanske du undrar? Ingen aning vad byn heter men det var på vägen mellan Kramfors
och Sollefteå någonstans.
För inte visste vi var vi var och nästan inte vart vi skulle!!!!
Så kan det bli när tre tanter åker på tur.

2 kommentarer:

elin sa...

Fina bilder som vanligt. Ni ser ut att haft det mysigt på den årliga trippen.

Malla sa...

va du inte å tittade på själevads kyrka när du ändå va i trakterna...en av Sveriges finaste, tycker jag!! Fina kort annars...