tisdag 15 juni 2010

ägg och snuskrängare, det är mina barn det

Det här är Elins äggkiosk med självbetjäning.
En rolig liten kiosk,
men det känns lite högtidligt att få handla ägg här. Själv, utan kioskbiträde.
Med en tupp som vaktar...
...över äggköpen, som kunden får notera i äggaboken.

Ett litet utbud av äggkoppar finns också.
Och jag tror det kommer mera godsaker såsmåningom...

Hönsen lever som höns ska.
Ute och inne, pickar och sprätter efter allt matnyttigt och badar i sågspån och mysig jord.
Äggen blir extra goda av det livet de får ha hos Elin.
Tuppen han sträcker på sig och talar om hur stor och läcker han är
och hur lämplig han är som kycklinggörare.

Åsså lägger de många fina ägg, inne och ibland ute.
Precis som höns ska.
Åsså vilar de sig på pinnen inne. Det känns tryggt där
för ute finns det andra djur som
kan vara farliga.

Äggakiosken står på kanten av bygatan i Tullingsås.
Ta en sväng förbi och kika in i kiosken, vettja!

---
Anderssons Kiosk
eller den så kallade Rosa Kiosken på Lövbergavägen
är min sons och hans kvinna som äger.
Där finns de typiska kioskvarorna, tidningar, lotter, godis, röka, snus, korv, kaffe och glass.
De blir automatiskt en träffpunkt där det mesta snackas och förhandlas om.
Just ikväll blev jag betjänad av en ny vikarierande glasstant som lyckades riktigt bra med
mjukglassen. Den kan leva sitt eget liv om man har otur!!!
Lycka till Karolina med extraknäcket hos "kussen".

Här står SnyggErik och väntar på sin tur.
Kul med en riktig kiosk som har bara lucka.
---
Jag är mallig över mina barn.
Men min svägerska K säjer "att skata tyck om sine onga å"!?
Vad hon nu menar med det?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Klart du ska sträcka på dig med så välartade och handlingskraftiga barn Karin;-)
Jonsa

Eva i Dalarna sa...

Vilka härliga bilder Karin. Det är klart du ska vara stolt över dina fina barn, och stolt över dig själv som också är en sån härlig människa!

Kram till dig och kärasten!