lördag 26 juni 2010

5:e dagen självaste midsommaraftonen

Jag ser granarnas nya skott som lyser så fint, ljusgröna, i midommarens ljus.
Har inga björkar runt bron i år.
Känns inte ha behov av det när jag kan se mej omkring och var jag än tittar är det hur vackert som helst! Färger, former, rörelser och dofter i mängder.
Phu, det "rent känn på" att se allt tjusigt.


Alternativ till sillen och nypotatis blev det för oss i år.

Den här koppen trodde jag var "skatmat" men vilken miss av mej!!??
Det var en av fyra rätter som vår sons livskamrat bjöd på och
det är en höjdare med smak av julkryddor.
Sidfläsk skuret i tunna små skivor och hela kokta ägg som, på något vis, kokats i buljong och smaksatts med bl a stjärnanis och kanelstänger.
Kanongott och totalt främmande för mej.
Behöver jag tala om att kokerska kommer från Thailand?
Vårrullar, kycklingwok och biffgryta med kokkosmjölk var de andra supergoda rätterna.
Efteråt serverades färsk frukt från hennes hemland. Kan ej namnen på dem men gott, gott.
---
Mätta och belåtna åkte vi hem på kvällskvisten och fick en björnupplevelse, igen.
se BjennBu´bloggen.

Önskar dej som hälsar på här en fortsatt
GLAD MIDSOMMARHELG!







3 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh va ni få smörj kråse!
De danne me ägga låt intressant! Hos oss blire älgfille och pärgratäng till midda. Gått, gått!
Hälsningar på misommardansaftan.
kram/G

Musicmama sa...

kan hålla med dej om "skatmat" - kommentaren de såg litte eljest ut... men jag tror dej att smaken var god - brukar oftast vara de=) Du får väl be henne lära dig det där med äggen.. lät spännande Kram på dig

Malla sa...

jag håller me Renee...lär dej OCH bju oss!! :-)