onsdag 10 juni 2009

Bilden från Nordiska Museet
Jag älskar ölgäss och då menar jag verkligen det, älskar inte alla men de gamla bruksföremålen som har en sån utstrålning och skönhet av enkelhet och av naturens givna form.



Bilden lånad från Epok Antik.
Se bara på denna fågel som böjer sitt huvud så fint.
Jag tror det är ganska härligt att dricka sitt öl ur en sån gås. Eller annat för den delen.


Bilden lånad från en Dalatidning.
Åh, denna runda lite grova skapelse med det lilla huvudet....
---
Jag har en björk med en vril som får det att klia i fingrarna... har väntat i mer än tio år på att den ska bli stor nog.
Tänk att få till en alldeles egen fågelskål av den !?


Jag har gjort två fågelskålar förut så jag vet vilket arbete det är men som jag alltid tycker så är det vägen till målet som är mödan värt ! Så kanske, kanske får det bli ett vintergöra ?!
Han där på bilden får faktiskt bli mej behjälplig fast det vet han inte om än!

4 kommentarer:

elin sa...

Fågelskålarna är fina, men kan man inte få se dina?

Malla sa...

På sista bilden så ser vrilen ut som ett hjärta faktiskt, har du sett det?
Å tack själv för förra Fredagen. Längtar till nästa gång...å de e sant...H får tåla om han ska va me mej.. ;-)
Kram...ses om 35 min..;-)

Ingela sa...

Spännande med fågelskålar, den från NM var himla fin. Hörde av en slöjdare för länge sedan att man ska betrakta vrilen på trädet från 10 olika håll så att man redan på trädet ser var halsen, stjärten ska tas fram. Vet inte om det är bästa råden mendet lät klokt.

Jag vill också se dina skålar.
Kram
Ingela

Grindelunda sa...

Spännande vinterprojekt med vrilen...men nu är det ju sommar, eller har jag missuppfattat det hela?

Jag vill ha sol och värme nu...basta!

Kram från Gunilla.