söndag 29 augusti 2010

Pe-Torsa

Vi två har varit på något väldigt roligt, bygdespelet Pe-Torsa på Kvelia i Norge.

Det är en gård som heter Oppgår´n som är platsen för teatern och publiken sitter på själva tunet där otroliga och roliga händelser utspelar sig!

Vi satt uppflugna högt utsinn en fjösvägg så när jag skulle kliva upp och ner därifrån
blev jag rent yr i skallen!
När jag tittade åt höger såg jag över en höhässja...
...denna vackra vy
och här syns fjösväggen som är mest av sten.

Åt annre hålle satt kamraten min...

... å ommaför satt en rad med förväntansfulla norskar,
oppätt väggen.

Alla hade rejäla kläder och filtar med sig och
kan tala om att det behövdes under de 2,5 timmarna.

De är bratt på Oppgår´n.
Jag köpte winerkorvar inne i fjöset och de satt bra, de!

När föreställningen var slut kunde jag ta kort på delar av rekvisitan.
Var tvungen att stänga av mobilen för bl a norska säkerheten.

Många gamla fordon ingick i spelet.
Denna bil var från -27 och gick som en raket.
Ägaren fortalte de för Monica.
Här syns fjösväggen vi satt oppätt och på backen
låg det plank som folket fick sitta på och ta spjärn mot backen så de int´tullre ne´.


Nu vare slut och folket gick ner till sina bilar...

... förbi fina blomarrangemang och en vidunderlig utsikt.
Vi gick också till bilen såklart och där blev det en kaffetår
innan vi syrde kosan hemåt via Kvemo till Gäddede och vidare.
och få dej ett gott skratt när du ser videosnuttar från spelet.
De pratar Li-dialekt och det finns många ord och uttryck i den som är lika i jamskan.
T ex:
få skröft = få kjeft
i onön = uten at det er nödvändigt
baukått = voldsamt, ufint
kaurn = bli kald
jiist = få servering
jessvinn = grei,enkelå ha med å gjöre
akkeder = diskutere, prate
tröj = tillfreds / törre
braeda me = ved siden av
-
Festligt va?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag satt där på fredagkväll och tänkte faktiskt på dig - att detta borde vara något för dig
/Maria

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Vilket tokmysigt äventyr ni gav er iväg på.
Kram till er och kram för imorse :S