söndag 14 februari 2010

Nu är den här... vår femte årstid, vårvintern, som jag älskar så mycket!!!!
Snön är ovanligt vit i år. Det brukar komma skitig snö från ovan och det är hemskt.
Nu är den vit och ren och jag njuter varje sekund av den och när solen värmer, fast det är 10-15 grader kallt.
En annan sak med tiden just nu är att blom-tiden börjar. Dags att sätta om de övervintrade, halvdöda pelargonerna och som vanligt börjar de snällt växa till sig igen. Otroligt nog.
Jag har ett tjugotal kvar sedan ifjol och jag har satt tio skott av bl a French Vanilla,
Apple Blossom och Farmor Ada ( den har överlevt 20 vintrar !?).
Andra sorter jag har är: Mårbacka vit, rosa och röd, Mårbacka Harald, Tierpspellan,
Jämtlandspelargonen, Oxarv och några till som jag glömt namnen på.
Alla omsatta och färdiga för tillväxt nu.
---
För två helger sedan var jag till Dalarna och hälsade på vännen Eva.
Vi planerade och beställde biljetterna till Irlandsresan som vi ska göra tillsammans i april.
Kallt som skrön var det där i Leksands Gråda, -24-25 grader, så det vara bara
att elda på och pälsa på...
Utsikt från sovrummet... och där står majstången...

... och en buske full med olvon...

... så fint, så fint och kallt.
---
--
-

Nu är jag hemmavid och fick igår fota något numera rätt så ovanligt.
En älgkossa med kalv !

Önskar av hela mitt hjärta att de ska klara livhanken när bjenn kliver upp i april
eftrsom de klarat sig från jakten.
Jag gillar älgkossor.
Det var exakt på den här platsen jag fick se en björnhona med unge jag en ägkossa med två kalvar förra våren. Naturen är varken snäll eller rättvis.
Hon såg "litte hörrven" ut.
---
Vi och hundarna på solskenspromenad längs Stor Ringsjön.
Mycket att studera, renar, skotrar, järpar och småstenar, barkbitar och isklumpar.

Allt är spännande, lospår, älg- och renspår.
Snöbad...
och muller från flygmaskiner.
Så, på hemväg blir Loke så trött, så trött.
Måste sova lite...
Hundgården är ingen älsklingsplats.
Grinar vi fint så kommer vi ut !!!
Loke och Olle med sina roliga öron.
De lever sina egna liv och har ännu ej bestämt sig för när de ska stanna i upprätt ställning.


Tyra, Mors lille Olle och Loke. Prinsarna är nu 4 månader.
Älsklingsvovvar.

4 kommentarer:

elin sa...

Skulle man kunna f� ett exemplar av Farmor Ada till Torpet? Kanske kan jag f� en s�n att �verleva?

karin sa...

Så klart att Farmorspelargonen ska finnas i ditt torp. Jag sköter om den några veckor först innan den kommer.
Ma.

Malla sa...

Kul att se å läsa på din fina blogg igen...nu blev jag ännu gladare!! Kram på dej! Ses ikväll!

Karolina Sundqvist sa...

Åh, vad roligt att du börjat blogga igen Moster!! Nu blev jag jätteglad när jag upptäckte det :) :)

Hundarna är så fina! Och vad stora Olle och Loke blivit!

Kramisar