tisdag 1 september 2009

Tidig morgon första dagen i september tittar jag ut över sjön och ser hur fiskarna hoppar och har sig det formligen kokar av levnadsglada små laxar !
Och jag smyger ut för att njuta av det, med önskan om att få en hoppande fisk på bild!!!
Då innfinner sig lugnet och de som hoppar gör det förstås bredvid...



Skönt att börja dagen så här.
En liten stump av "livstia" då jag roas av små ringar på vattnet.

Tyra sitter troget hos mej men hon roas inte särskilt.
Hon blir så trött och lej på mej.
Hon vet vad som är roligare.... skogen, bjenn och annat som rör sig där.

Jag dokumenterar växtligheten denna morgon
från mina planteringar(synd och kalla det trädgård när jag ser hur andra kan få till det) men jag strävar på, liksom krassen, så gott jag kan.

Ogräs kan vara fint å !
Här har det tagit sig friheter....
bakom Floxen.


En bit av trädgårdsrutan som kom till av bjennskräck.
Jag höll till där i två somrar för det är nära bron och dörren till räddning OM bjenn kom.
I år har min rädsla nästan försvunnit och vilken lättnad det är ! att kunna förflytta sig det man vill och behöver utan att vara skakig i bena och hesandas.
Jag tänker nu: Ske Guds vilja !
Och mår bra av den tanken.

Timjan är en favorit. Älskar den.


Krusbären vet jag inte om jag är så förtjust i... men det finns och jag plockar de så klart.
Har ibland frusit in de och kastat bort de året därpå. Slöseri.
Idag ska jag koka marmelad av dom och ha till fika åt främmande. Bra va?
Smultronen som det inte har varit så många av i år, fast tomten vaktat.
Jag har fina smultronställen på annan plats men där är det så mycket huggorm att jag måste ha en käpp och peta med framför innan jag törs plocka och det är inte så särskilt kul.
Hej för denna sommar.
Nu börjar hösten.
---
Nu börjar älgjakten ( bjennjakten pågår) och med allt bestyr den för med sig.
Även för mej fast jag inte jagar.
När det blir för mycket av det drar jag mej tillbaka till rosenrummet och vältrar mej i rosendrömmar kryddat med spets och krusiduller. Baddar mina varma kinder i rosenvatten och eldar ljus med rosendoft och min blick vilar på de ljusa väggarna...

1 kommentar:

Malla sa...

Ske Guds vilja...!!! Ja du är ju rolig du!! Frälste jag dej med "spårvagnslåten" i Tallin...HIHIHI...
Kram på dej