torsdag 19 juni 2008

slöjdkurs i ett växthus

Har varit på en jätterolig helgkurs där vi gjorde trädgårdsslöjd som går att använda på många olika sätt! Det är helt underbart förlösande att få sätta igång skaparkraften tillsammans med likasinnade och med inspirerande ledare. Det behövs för hälsan.
Här blev blompinnen till en mikrofon när jag fick en pratstund med Ingela som är hemslöjdskonsulent i vårt län.

Vindskydd eller avskiljare gjordes av granstörar, armeringsjärn och säljpinnar. Snyggt och användbart. Den här ska fnissas till innan den kommer på plats.

Lätt och finurlig konstruktion som går att vidareutveckla...... det kallar jag slöjd!!!

Man arbetar i något slags koma när man väl kommer igång, världen slutar snurra.

Men snurrar gör propellrorna som vi snickrade till och målade i lysande färger.

Vindsnurror skapades i mängder med ett härligt snurr på och band som fladdrar i blåsen.
Det spöregnade denna dag så snurrorna fick stå inne.

Blompinnar eller som kursledaren sa: "Ni kan ha dom till va´f-n som helst.
Som gränsmarkering, som plogpinne eller växtstöd."

Gräskronor, den ena finare än den andra....
Förgänglig slöjd som görs, ses och bränns när den blir stygg.
Jag gillar verkligen det. Ingen eller liten kostnad, man tar vad naturen och årstiden erbjuder.
Åh, vilken bra helg jag har haft med Elin, Eva, Ingela, Ingrid, och många fler kända och okända som förenades i slöjden i växthuset på Rösta.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Karin!

Vilka fina bilder och vilken kul helg det blev, tack för besöket, det var roligt att prata med dig och Eva. Tänker "sno" bilden av dig och mig på till min blogg, jag håller nämligen alltid i kameran och kommer sällan med på bild. Skrik om du inte vill att jag använder den.

Kram
Ingela

karin sa...

Jo, klart du får, ta vilka bilder du vill.