fredag 13 juni 2008

huggorm

SÅ har blivit biten av en huggorm men bara av en tand och inte så djupt ! Och hur kan jag påstå det ? Jo, han kommer hem från arbetet och tror han blivit huggen av en orm när han miste balansen och tog stöd mot några stenar och ser då hur en orm hugger mot hans hand och då reagerar han blixtsnabbt med att rycka undan handen !? Ormen fullföljer sitt hugg men får nog inte till så det blev bara ett hål i tumvecket. Den fortsätter av bara farten över handen och längs armen (utanpå blusen) och iväg.
Jag säjer bara fy f-n!! '
Men den "viking" som SÅ är fortsätter han röja färdigt ( ca 45 min) och far sedan hem för han kände att det gjorde ont i sammanstötningen med ormen och var brydd eftersom det var ett hål och ömmade.
Jag gör en undersökning och ringer sjukvårdsrådgivningen. Kvinnan där redogör för vilka symtom och hur lång tid man ska vara observant med hur en ormbiten mår och att man ska uppsöka läkare om man tror att man blivit ormbiten!
SÅ har inga symtom ännu.
Han har fått vara i stillhet några timmar men nu går inte det längre.....

Fredagen den 13:e idag och vi får vara med om en sån historia. Men nu vet jag hur jag ska gå tillväga om det händer igen och om jag har en mer medgörlig "patient".

Björnar och huggormar och åska som alltid hälsar på......... inte ska jag vara skrajsen härute på landet inte.....

4 kommentarer:

Elisabeth sa...

Ja, denna åska... Åskar hälsar alltid på hos mig när han drar förbi. Dator och telefon har följt med honom förut...

Anonym sa...

Hur botar man den som bitits av ormen?

karin sa...

Vet ej, kanske cortison. Man ska fara till doktorn iaf.

Anonym sa...

Åh dit ska du bjuda hem en...ja ja..;)