fredag 26 november 2010

Irlandsminne




Madonnan i Kylemore Abbey.

Vacker.






Sagoslottet Kylemore Abbey i Connemara, Co Galway.

En fantastisk plats med en sagolik historia.

En rik magnat från England lät bygga slottet som present till sin vackra, älskade fru uti Connemaras obyggd för över hundra år sedan.

De gjorde en stor viktoriansk trädgård och ett stort "wood land" med många och ovanliga träd.

Barn växte upp, en dotter dog i en ridolycka och frun dog under en resa på Nilen i Egypten.

Mannen blev så olycklig att han bara lämnade slottet hals över huvud och sålde det.

Under 1:a världskriget tog belgiska benedikternunnor, efter flykt, skydd här och såsmåningom tog de över och driver än idag slottet som kloster.
Internat- och dagskola för flickor, försäljning av egna produkter och mat till besökare som vallfärdar dit.



Jag och min reskamrat strosade där i flera timmar och förundrades förstås över klostrets historia som hålls levande samtidigt som de lever i nuet.

Amasing !
---
I St Mary´s Cathedral, Limerick, uppförd 1172,

finns den här fina ängelstatyn.


Skänkt av en familj vid förra sekelskiftet.


To those

we hold most dear


-så står det under ängeln-


Jag ser den otroligt skicklige hantverkaren som huggit och mejslat fram

denna skönhet.

Beundransvärt och mer än det !

---

Jag håller på att städa och göra adventsfint hemma på Djupudden idag och

som vanligt är hittar jag en massa annat, roligare att syssla med.

Men vad gör det om hundrade år ?

jag undrar vad som finns kvar här om 100 år????


2 kommentarer:

Ingela sa...

Vilka slott! Så vackert! Ni med! Resekompisarna! Kram!

karin sa...

Kram tillbaka Ingela.
Ja, jag har sååå himla många fina upplevelser med Eva och Irland så det räcker nog i flera år.