söndag 10 oktober 2010

Skogsnäs, en upplevelse !

Har varit ett par dagar "å jobbets vägar" i byn Skogsnäs som har sin födelse och historia från tidigt 70-tal då "gröna vågen" började.
Byn med sina 40 innevånare lever, verkligen lever och utvecklas i och med tiden.
Fantastiskt !

Det första jag såg var ett nybygge och jag tänkte, vad är detta?
Men efterhand blev jag varse annat...

Vi var inbokade på Gröna Huset, en konferansanläggning där de har en ekologisk profil
och slow food är grunden för matlagningen.
Här ska man kunna förfina det ädla samtalets konst.
Det står så i broschyren och jag tror faktiskt på det.
Ett par hörn av köket visar dessa två bilder.

Sara Mårskog är den som driver just denna verksamhet och hon är textilkonstnär och mycket, mycket mer... en kvinna med stor erfarenhet av liv och hårt arbete.
Beundransvärd.


Rummen i huset ska spegla en del av världens alla kulturer och här är det den engelska stilen.
Blommor i mängder, på textilier, väggar och prydnadssaker. Och en järnsäng såklart.































Samernas rum.
Där sov jag gott i norrsken och vackra färger.
Lapptäcken och väggmålning.





Ett av alla de fina skåp som fanns överallt som en röd tråd genom huset.
De var från Indien, ett land som betyder mycket för Sara.
---
Marocko-rummet
där sängen var gjuten och med rökelsedofter som lugnade nerverna.

Afrika, ett rum med spännande masker och halskragar av pärlor.

Japan.
Ett vackert rum med ett snyggt fönster. Ja, allt var fint i mina ögon just då.
Man blir som förtrollad av en sån här oväntad, ovanlig miljö.


Det finns flera rum till du får bara titta in i några här!
---
Lapptäcken fanns nästan överallt och jag som har ett långtidstänk när det gäller den tekniken!
Jag har sparat tyger i många år och nu blev jag taggad !!!
Se bara...
Sara hon som skapat dem har färgat sina tyger men jag tänker använda redan använda.
Återbruk är min passion. Det ingår även i Skogsnäs livsstil, det andra inte vill ha tar de reda på.










































Åsså alla byggnader !
Hus med personlighet!
Härliga fönster, färger och former.
Det här är gymnastikhuset. Va?! är det inte häftigt.
Inomhus var det verkligen en stor, ljus, härlig gympasal.


Skolan
och
Kulturhuset.
Här slutar jag...
skulle kunna visa mera...
men far dit själv....
Kulturhuset har öppet varje söndag och där går det köpa fika och lite annat.
Åk till Ramsele, Ångermanland.
Fråga dig fram så kommer du till en annorlunda by, Skogsnäs.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Kungsa!

Imponerande!!!!! NU är tankarna i full gång......Det kommer mera....

Vilka fina bilder & passande text.
Kram Monica

strömmas sida sa...

Hej

Vilken spännande resa du har varit på. Där skulle man ju gärna bo i nåt av dom spännande husen.
Dom har verkligen gjort det bra som skapat allt det egna och stått för sin livsstil.
Kan man bara åka dit och kolla?

Strömma