tisdag 5 oktober 2010

boktips

Det här är en fantastisk bok om yllebroderier som Hemslöjdens Förlag har gett ut nu!
Mycket om den skånska broderiskatten men också ett stort kapitel om de jämtländska brudkuddarna. Folkkonst målad i ylle heter det kapitlet.
Vår länshemslöjdskonsulent i textil Ingela Fredell berättar och beskriver väldigt spännande och intressant om dessa brudkuddar som är daterade från 1734 fram till 1835 och därefter verkar traditionen tvärt upphört.



Här visar hon nysydda kuddar som verkligen sprakar i färg och mönster. Jag gillar detta jättemycket. Har sytt två stycken efter gamla förlagor. Kuddsatserna köpte jag på Jamtli och själva syandet och görandet var oerhört inspirerande ! Jag ville inte sluta, ville bara brodera mera när jag höll på.

Materialet tillhör det fulländade.... ullgarn och vadmal i finaste kulörer. Det roliga är ju att man skulle kunna använda det som redan är använt en gång, alltså återbruka.... och det gillar jag också.

I boken finns många bilder att titta och förundras över och funderingar kring brodöserna, vilka var de? Kanske det tom var kringresande militärhustrur som broderade på soldaternas avlagda rockar....??? Ingela funderar och får mina tankar att sväva ut... spännande.

Är du nyfiken på bl a vår kvinnohistoria och även folkkonsthistoria från Danmark och Norge i detta ämne så upplev (läs) boken.

Tusen tack Elin som delade med dej av boken

och

tusen tack Ingela

som är så bra på att förmedla kunskap och inspiration.

Inga kommentarer: