lördag 14 februari 2009

Umanad av E om att visa sjätte bilden i sjätte mappen och den är från den stora årliga händelsen
septemberjakt på älg!
Ung man bredvid 5000 köttbullar!!!
---
Vi lever till största delen på älgkött. 200kg var SÅ´s lott i höstas.
Just idag ska jag steka älgkalvköttsrullader med bacon och svamp som ska serveras med gräddsky och broccoli. Jag är lyckligt lottad som får min mat från närområdet. Fläsk och lamm från min bror som bor nära och fisk från sjöarna i närheten.
Ja, ja någon lax från Norge blir det ju då och då, förstås.
Det var proteindelen av i min kostcirkel resten tar jag en annan gång.
---
Jag tar inte utmaningen vidare för de bloggare jag känner till har redan haft den...
Men om någon vill, så varsågod ...

4 kommentarer:

Grindelunda sa...

Ja, hur skulle man klara sig utan älgkött??
Du verkar vara en riktig kalaskokerska idag...blir riktigt hungrig...ojoj, det är ju dags att fixa käk här på Grindelunda också :)

Ha en skön alla hjärtan!
Kram Gunilla

Ingela sa...

Lyckans ost med allt älgkött, har försökt med älglotteri men det funkar inte.

Härligt med allt närproducerat/fångat/skjutit/slaktat. Hur är det med grönsakerna då? Närproducerade? Prova det är tydligen trendigt att odla grönsaker igen, man är trendig i 15 års cykler, kul.

Kram
Ingela

Anonym sa...

Lyckan är väl att få äta en mat som är fri från alla tillsatser.
Att få laga mat från grunden.
Veta vad man stoppar i sig.
Tror att vi har tappat nästan en generation som inte kan laga mat.
Själv har jag alltid lagat "riktig" mat. När vår dotter en dag kom hem från förskolan (hon e vuxen nu )så kom hon in med andan i halsen och sa- mamma idag har jag fått äta något riktigt gott . Jaha sa jag och ville hon skulle berätta vad det var och jag kom fram till att det var fiskpinnar.Här hemma hade vi aldrig ätit det!! När hon hade sin önskemat var det fiskpinnar på matlistan ett tag.Vi har skrattat gott åt det många gånger.
kram ewa

Anonym sa...

jaja...nehe...ne du känner ju inte mej förståss...;) skit i mej du...ingen utmaning till mej...nehe..ja e inte bitter;) "fniss"