måndag 14 juli 2008

en liten del av skåne

Dessa två underbara vänner öppnade sitt hem för oss, nio semesterfirande jämtstårscher,
och t o m hämtade oss på stationen i två bilar samt gav oss mat och var sin säng!
Tusende tack för all vänlighet Kent och Christna.
Vi hyrde en buss, i Malmö, för vidare färd och den behövdes.

I Hagestad på Österlen fick vi bo i en gammal gård som vår kusin Mats håller på att renovera.
Och där fanns ett litet spöke... titta bara!?

En dag besökte vi släkten i Yngsjö och det var jättejätte roligt att träffa dom.
Min kusin Ingrid med barn och barnbarn.
Där fick vi umgås och äta gott samt knyta släktbanden lite hårdare.
Gudrun,min syster, och jag gjorde Simrishamn en dag
och var på en handelsträdgård som tog andan ur oss!
Vackert och smakfullt, den heter Haven.
Museet tittade vi också in på och där hängde bland mycket annat denna vackra fågel.

Och en minnestavla i pappersklipp över två småbarn som dött på 1800-talet.
Fina målade möbler och vävnader har jag i minnet från det besöket liksom en otrolig hattutställning som jag kommer att visa "snygga" bilder från vid ett senare tillfälle.

Sandhammaren är en fantastisk badstrand som ligger i ett naturreservat.
Där badade vi i ganska kallt vatten och väldigt blås som gav stora vågor. Kul!

Badbrudarna.

Tjejerna var som små delfiner när dom surfade med vågorna.
Jag var lite mera försiktig.



Wallanderbakelse från Ystads besöket
där vi shoppade både det ena och det andra.
Till slut var småtjejerna NÖJD.
Gudrun och jag avslutade turistandet i Lund där vi köpte en god schweitsisk ost och njöt av vid domkyrkan. I kyrkan var det fullt med folk för det var konfirmandgudstjänst så vi kunde inte titta på den härligheten men det gjorde ingenting för självaste centrala Lund var så mysigt att strosa runt i. Vi åt superb italiensk mat på en gatuservering som hade en frukt- och grönsaksförsäljare till granne och där var det billigt!!!! och ett utbud som inte vi är vana vid.

Lunds domkyrka får avsluta det hela och jag har haft en härlig semestervecka med syster, svägerska och syskonbarn. Tack och stor kram till er alla åtta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag ångrar att jag inte följde med!

Anonym sa...

Hej Karin! Det var jättekul att träffa er när ni var här nere i Skåne. Jag hoppas att det inte dröjer lika länge tills nästa gång!! Kram Johanna