tisdag 24 maj 2011

inspirationsresa

Har äntligen fått se och uppleva Nipsippan!

En otroligt vacker och sällsynt blomma som växer endast i Ramseletrakten och på Gotland.

Ska finnas borti Ryssland också.




De hade liksom inte riktigt vaknat upp den förmiddag jag var dit men

jag förstår hur fantastiskt de är när backen lyses upp av sippans lila och gula färger.

Här nedan är det fart på tanterna!

Jag har varit med 12 kvinnor på ispirationsresa och det var det sannerligen!!!

Besök hos en kvinna utanför Sollefteå som höll på med djur, garn, växter m.m.

Syrafärgning av garn stod på schemat och det var jättekul och det går snabbt!

Jag jämför med växtfärgningen som tar flera dagar om man vill ha många kulörer.
Var sak har förstås sin tjusning och nyans.
Duttande av färgen är lätt och roligt det blir resultat på direkten!

Man kan blanda hej vilt om man vill och
det gjorde vi.




När det var gjort la vi garnhärvan i en plastlåda som skulle i micron.
Då var det bara att vänta tills det puffat(locket ska poppa upp) tre el fyra gånger.
Sen klart!


Jättekul!!!
Jag färgade en härva getmohair i gröna nyanser och köpte några färdiga.
Få se vad det kan bli framöver.....

Hungriga efter färgjobbet väntade en god lunch och
en liten föreläsning om pelargoner och kryddväxter.


Besök på en vävstuga där kvinnorna vävde skurtrasor!!!!!


Jag säjer då det!? Man ska aldrig sluta förvånas över kvinnokraften!
Skurtrasor...? trodde ingen använde de i dag.
Men snygga är de!


Såg det här fina täcket också. Gammal kvinnokonst. Snyggt. Vill ha.


På kvällen hamnade vi i Skogsnäs och fick mat och boende i Gröna Huset.
Det har jag visat här en gång förut så jag hoppar det nu.
Däremot blev vi underhållen av en rad kända figurer...haha


Älgar och Tomas Di Leva!


Lasse Berghagen, Lillbabs och Petter. Inte visste jag de var ute på turne????
Kuul med frigjorda kvinnor som bjussar på sig
Monica o Veronica ni är bara bäst!!!

Morgon promenad, 50 m, till Sara Mårdskogs attelje.

Där såg jag mycket fint och vi fick berättat av Sara om en del av hennes projekt från då och nu.




Tur du finns Monica och att du är en sådan BRA researrangör!

En fantastiskt rolig resa där
mötet med andra i och under handaverket
berikade mej, igen!














2 kommentarer:

Musicmama sa...

trots att det var långt till slutet ( du får be "supporten M om hjälp hehe) så har du ju fått en annan att vilja göra om din "tantresa" som du kallade den - men de beror på om jag får nån med mig... Ni verkar ha haft det både spännande å roligt ( förstås nåt annat trodde jag inte) å de ska bli spännande å se vad de blir av garnet du både färgat själv å köpt. Kram till dig min vän!

karin sa...

Gör resan absolut de är den värd. Med eller utan tanter!
Tror det ska bli en halsvärmare en sån där med snibb fram du vet.
Ska visa garnet snarast här på bloggen. Synes snart.