fredag 21 januari 2011

Idag ska Mamma i jorden...




Bakom den höjd som har ett skal i skogsiluetten
föddes min mamma för drygt 85 år sedan.
Mitt uti ingenstans tycker man idag men då
var det rörelse i markerna av folk och fä för sitt livsuppehälle.
Nu är Ringsjöhöjden, som det heter, nästan bara en plats från svunna tider.

I tre generationer livnärde sig människorna där.


---


Idag ska Mamma begravas.


---

Jag kan en folkvisa, en begravningstrall som jag verkligen tycker om.

Här får Du texten:


Idag ska Martin i jorden fram med de dukade borden
Ack vilken glädje, ack vilken fröjd
Få vi int´ peppar och kringlor så får vi väl brännvin och semlor
Ack vilken glädje, ack vilken fröjd


Tramdididamdam.......


Ack vilken glädje och ack vilken fröjd
det gör detsamma blott själen är nöjd.
Det gör detsamma blott själen är nöjd!
---


Jag kan inte sjunga den på minnesstunden för Mamma tycker
begravningar ska vara kyrkligt traditionella.
---
Först är det så sorgligt
sedan efter kaffet
blir det så trevligt att råkas.
Jag fattar vitsen med forna tiders gravöl.
---


I morgon är en annan dag.

2 kommentarer:

elin sa...

Det gör desamma blott själen är nöjd...

Eva i Dalarna sa...

Ja, varje dag är en annan dag. En ny dag med nya förutsättningar och kanske den enda man har kvar, man vet ju aldrig, bäst att ta vara på den. Fast det är inte alltid man lever så utan oroar sig för det som kanske aldrig blir! Kram på dej Karin, tänker på dej!