lördag 15 januari 2011

I dagarna har jag "blivit med två örnar".
Konstigt hur det kan "hopa sig" av det mest oväntade slag?
---
Naturfotografen Göran Ekström mailade bilden av denna fantastiska,
jämtländska örn häromdagen och jag tycker den är otroligt bra.
Gå in på hans hemsida www.ekstromnaturfoto.picturo.se
så får du se många fina bilder som han tagit av våra vilddjur.
Den här örnen har min pappa gjort av tändstickor !
Jag minns när han höll på med alla färgade tändstickor, utan plån förstås, och jag tyckte de var så roligt att leka med. Han var inte lika förtjust för det blev oordning i tillverkningen.
Jag tror han köpte hela tavlan som ett "kit", det var säkert inne och nymodigt på den tiden.
Skulle tro det var på senare hälften av 50-talet.
Alltnog, jag har fått tavlan nu sedan min mamma dog och
jag gläds även åt denna örn.
Vet ej än vart den ska få sin plats men det visar sig nog med tiden.

Min mamma sa alltid att tre saker följs åt...?!
När jag tänker efter så har jag faktiskt mött en örn med bilen före jul.......
det var en fantastisk syn. Jag kör uppöver en lång uppförsbacke och rätt som det är kommer en örn svävande rätt emot mej liksom på toppen av backen och jag upplever att hans vingar är lika breda som vägen !? Det var en maffig syn. Fågeln svängde mitt framför mej till vänster och ut över en kaltyta och bort över sjön. Jag tror det var en ungfågel.
Tänk, tre örnmöten på kort tid... undrar om det har någon betydelse... ?

---
Haren som också är ett barndomsminne från mitt föräldrahem,
blev min och jag gillar den verkligen jättemycket.

Skuren ur ett trästycke av en som heter Harry E.
Inget årtal finns.
Min pappa jagade mycket hare och jag är uppfödd på "harakötte" de första åren
enligt mamma. Jag ville bara ha det när hon frågade.
---
Oj, oj, oj, vad minnen och undringar som kommer när alla saker och föremål ska tas om hand
och tas beslut om när ens föräldrahem ska avvecklas.
---
Tror jag ska avveckla innan jag kolavippa, jag.
Bäst att börja redan nu......

4 kommentarer:

Gudrun sa...

Avveckla??? Tycker det börjar likna "utveckla". Örntavlan är väldigt mkt pappa, hoppas du hittar fina platser till dina tavlor. /G

elin sa...

JAg hoppas att du inte har några planer på att kolavippa än på ett tag. Jag har ingen brådska att ärva!!

Förresten jättefin örnbild, den såg nästan inte verklig ut.Dom andra två tavlorna är också fina förståss.

Musicmama sa...

Om örnen ( å kanske om dig=)

Du ett vindens barn som inte kan fångas och styras, var fri att färdas din egen väg

Låt styrkan i ditt inre ge dig vingar. Du ett vindens barn - flyg i frihet.

Örnen var en ängel för indianerna, en budbärare från den store skaparen. Genom att bära fjädrar från örnen visade man antingen aktning för örnen eller så kunde fjädrarna symbolisera olika delar i bärarens liv.

Så "bär dina örnfjädrar" av aktning mot naturen å dess väsen - å flyg fritt=)

Kram

karin sa...

Elin, nejdå inga planer på det än på länge men jag är ju så senfäli så det är lika bra å börja i tid !? haha
Renée, känns bra om jag skulle vara ett vindens barn...... tror jag går min egen väg i mångt och mycke´...
Gurun,ja utvecklas hoppas jag gör med stigande ålder... till det bättre...?
Kram på er alla tre.