lördag 8 oktober 2011

Barndomsbild och för mej ny musik...

Den här bilden har hängt hemma i mitt föräldrahem så länge jag minns och jag har tittat på den ibland och funderat hur den kom in i deras liv. Får väl aldrig något svar på det...
Det är en finländare som gjort målningen, A. Wesipinta och den heter "Sibeliuksen sinfonia-2" (tvåan ska vara romersk).
Han verkar vara en landskapsmålare bl a i vårt grannland Finland.
Klicka på länken nedan får du höra, Sibelius Symphoni No 2 med Berliner Philhamonicer !

Fint och mäktigt i mitt tycke.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilkig helhetsupplevelse!
Jonsa ;-D

Solveig Jonsson sa...

Hej
Satt just nu och sökte på A Wesipinta för jag har hittat en målning, heter Vûtasaari i svart oljekrita på tecknarpapper ungefär A4, i mina gömmor. Vet inte något om honom men jag skulle tro att mina föräldrar någon gång i början av 60-talet köpte den av en dörrförsäljare, kanske konstnären själv. Studerande och fattiga konstnärer gick ofta omkring och knackade dörr för att tjäna lite pengar.
Jag gick ut och sökte på honom för jag undrade om det var något att behålla eller slänga i papperskorgen.